نشست علمی تخصصی «تحلیل حقوقی تحولات اخیر در جنگ غزه»

۰۸ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۰ کد : ۲۳۶۴۵ خبر روز
تعداد بازدید:۱۱۴
نشست علمی تخصصی «تحلیل حقوقی تحولات اخیر در جنگ غزه»

نشست علمی تخصصی «تحلیل حقوقی تحولات اخیر در جنگ غزه» با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبائی در تالار صلح این دانشکده برگزار شد.

نشست علمی تخصصی با عنوان «تحلیل حقوقی تحولات اخیر در جنگ غزه» با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی و بسیج اساتید با حضور دکتر مجید عباسی، رئیس دانشکده، محمدرضایی ضیایی بیگدلی، دکتر هدی غفاری، دکتر هیبت‌الله نژندی‌منش، دکتر پوریا عسکری، استادان گروه حقوق عمومی و بین‌الملل، دکتر آرامش شهبازی، دبیر نشست و جمعی از استادان و دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی در تالار صلح این دانشکده برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر شهبازی با بیان مطالبی از تحولات اخیر غزه، بر لزوم توجه به مناسبات میان حقوق و سیاست و پرداختن به همه جنبه‌ها و ابعاد مختلف موضوع تاکید کرد و گفت: لازم است به اهمیت توجه به آرمان‌خواهی و مقاومت مردم فلسطین در قبال جنایات رژیم اشغالگر قدس و نقش و جایگاه حقوقدانان، به ویژه حقوقدانان مسلمان در حمایت و انعکاس وضعیت کودکان، زنان و محکومیت عدم رعایت حقوق بشر در غزه پرداخته شود.
دکتر ضیایی‌بیگدلی نیز ضمن تبیین ماهیت جنگ غزه به عنوان یک مخاصمه مسلحانه بین‌المللی، به این جنگ به عنوان یک جنگ نامتقارن اشاره کرد و گفت: باید ابعاد مختلف این مخاصمه را به ویژه از حیث حق بر جنگ و حق در جنگ، حقوق و تکالیف طرفین به‌ویژه در وضعیت اشغال و نقش سازمان ملل متحد در این موضوع مورد توجه و تحلیل قرار داد. 
دکتر عسکری در ادامه نشست به تشریح کارآمدی و نقاط قوت و ضعف حقوق بین‌الملل در مواجهه با جنگ غزه اشاره کرد و ضمن تبیین جنایات بین‌المللی ارتکابی و انفعال اولیه حقوق بین‌الملل در واکنش به این جنگ، تصریح کرد: تصویب قطعنامه شورای امنیت ملل متحد در این زمینه، دستاورد قابل توجهی برای حقوق بین‌الملل است. 
دکتر نژندی‌منش نیز ضمن بیان اقسام و صورت‌های مختلف جنایات بین‌المللی که در صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی است، به اهمیت اتحاد برای برپایی عدالت اشاره و تاکید کرد: تحقق این امر منوط به اتخاذ مواضع اصولی به‌ویژه در مجامع بین‌المللی و موضع بی‌طرف از سوی دادستان دیوان کیفری بین‌المللی است.
وی در ادامه صورت‌های مختلف تحقق موارد صلاحیتی دیوان در ورود به این جنگ را تبیین کرد. 
دکتر غفاری نیز ضمن اشاره به اصول قانون اساسی در حمایت از جنبش‌های آزادی‌بخش ملی و راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، به ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف این تعهد در قانون اساسی اشاره و بر اهمیت آن تاکید کرد. 


نظر شما :