نشست تخصصی «ابزار تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در قبال ایران» در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد

۲۴ تیر ۱۴۰۳ | ۱۱:۰۲ کد : ۲۶۲۲۷ خبر روز
تعداد بازدید:۱۱
نشست تخصصی «ابزار تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در قبال ایران» در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد

نشست علمی «ابزار تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در قبال ایران»، با حضور دبیرکل بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور) و جمعی از استادان دانشگاه علامه‌طباطبائی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد.
سیدمحمدجواد هاشمی، دبیرکل بنیاد هابیلیان، در ابتدای این نشست با اشاره به فعالیت این بنیاد اظهار کرد: در کنار اقدامات دولت‌ها، بنیادی با حضور خانواده شهدای ترور، به تبیین جنایت‌های گروهک‌های تروریستی در ایران اقدام می‌کرد و مستنداتی را ارائه می‌داد.
وی با بیان اینکه ایران از بزرگترین قربانیان تروریسم است، گفت: از روز اول پیروزی انقلاب اسلامی شاهد نخستین ترور بودیم و این مسیر تا به امروز ادامه یافته است. ما از سال 84 که تاسیس این بنیاد را آغاز کردیم نمی دانستیم چه تعداد شهدای ترور در کشور وجود دارد و پس از سال‌ها فعالیت، آمار 17 هزار شهید ترور اعلام شد.
دبیرکل بنیاد هابیلیان در ادامه تصریح کرد: بخش زیادی از ترورهای انجام شده در ایران را افراد عادی جامعه تشکیل می‌دهد که البته هدفمند بوده است. هیچ جای دنیا را پیدا نمی‌کنید در عرض چند ماه عالی‌ترین مسئولان کشور آن ترور شده باشند. این اقدامات توسط 35 گروهک تروریستی که منافقین بخش اصلی آن‌ها بودند به انجام رسیده است.
وی با اشاره به این که همه این گروهک‌های تروریستی در کشورهای اروپایی و آمریکا دفتر رسمی دارند و حمایت می‌شوند، خاطرنشان کرد: شاهد حمایت‌های لجستیک، مادی و رسانه‌ای از این گروهک‌ها هستیم. زمانی که اتحادیه اروپا برای مدتی منافقین را جزو گروهک‌های تروریستی قرار داد شاهد حمایت آمریکا از این گروهک بودیم تا جایی که مریم رجوی در کنگره امریکا به صورت ویدیو کنفرانس سخنرانی می‌کند و بیش از 90 درصد از اعضای کنگره از وی حمایت می‌کنند.
هاشمی تصریح کرد: پولشویی، قاچاق انسان، ترور و بسیاری از اعمال خشونت‌آمیز دیگر جزو اقدامات این گروهک‌ها است.
وی افزود: پس از دستگیری حمید نوری در سوئد، 90 جلسه دادگاه یک طرفه برای این فرد تشکیل شد و اجازه ندادند حتی در یک جلسه افرادی به حمایت از وی حاضر شوند.
دبیرکل بنیاد هابیلیان گفت: از نظر اسناد و مدارک درباره قربانی بودن کشورمان از سوی تروریست، دستمان باز و پر است؛ با این وجود شاهد حمایت کامل کشورهای اروپایی و آمریکا از این گروهک‌ها هستیم.
وی گفت: نتیجه‌بخش شدن فعالیت‌های ما مستلزم پشتوانه علمی و حقوقی است. بنابراین ما باید کار را در این بخش پیش ببریم و برای همین است که از استادان حقوق تقاضای کمک برای پیگیری این مسائل از نگاه حقوقی داریم.

تناقض‌های ایالت متحده آمریکا در مبارزه با تروریسم
دکتر مجید عباسی، رئیس دانشکده حقوق دانشگاه علامه‌طباطبائی، نیز در این نشست، گفت: آمریکایی‌ها از هر ابزاری برای تامین منافع خود استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها تروریسم و رفتارهای تروریستی است .این مسئله از ابتدای انقلاب اسلامی و اغتشاشات سال 1401 وجود داشت.
وی ادامه داد: در اغتشاشات سال 1401 دیدیم که آمریکایی‌ها رهبری این جنبش را به مریم رجوی از تروریست‌های معروف دادند و برای آن‌ها این موضوع هیچ حساسیتی نداشت.
رئیس دانشکده حقوق دانشگاه علامه‌طباطبائی با اشاره به اعتراف آمریکایی‌ها در تاسیس داعش، افزود: آن‌ها خودشان اعتراف کردند که داعش را در خاورمیانه ایجاد کردند و حتی با صراحت اعلام کردند ترور شهید سلیمانی براساس دستور رئیس جمهور این کشور بود. بنابراین در زمینه مبارزه با تروریسم شاهد تناقض‌هایی از سوی ایالت متحده آمریکا هستیم.

خوب و بد بودن تروریست در راستای منافع آمریکا تعریف و ارزش‌گذاری می‌شود
دکتر ابراهیم برزگر، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز در ادامه این نشست به اشاره به مواضع دوگانه آمریکایی‌ها در مقوله تروریست، گفت: در عالم سیاست با دو مسئله واقعیت‌های علمی و ارزش‌ها و هنجارها سروکار داریم. این دوگانه در تاریخ سیاست و علوم سیاسی دانشگاه‌ها وجود داشته است و از طریق همین گزاره می‌توان مواضع آمریکا را در حوزه تروریسم توضیح داد.
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها برای تبیین سیاست‌های خود در کنار تروریسم همواره از واقعیت‌های عینی و ارزش‌ها بهره گرفته است، گفت: در عالم سیاست آمریکایی‌ها، مسئله تروریسم، گاهی خوب و گاهی بد تفسیر می‌شود. براین اساس تروریسم داعش زمانی بد و زمانی خوب است. وقتی که داعش در سوریه دست به کشتار می‌زند خوب است اما اگر به حوزه استحفاظی آمریکا وارد شود به عنوان ترویست بد تعریف می‌شود. منافقین زمانی که پیش از انقلاب در ایران آمریکایی‌ها را می‌کشت بد بود اما پس از انقلاب و زمانی که انقلابی‌ها را ترور می‌کرد، خوب تعریف می‌شود.
دکتر برزگر با بیان اینکه خوب و بد بودن تروریست در راستای منافع آمریکا تعریف و ارزش‌گذاری می‌شود، افزود: تروریسم زمانی که منافع سیاست‌مداران آمریکایی را تأمین می‌کند، خوب است و زمانی که با منافع آن‌ها تضاد پیدا می‌کند تروریسم بد تعبیر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این تفسیر در ایران معنا ندارد، گفت: هنجارها در ایران به افراد و تفکر افراد وابسته نیست بلکه ارزش‌ها بر اساس دین ، فقه و عرف تبدیل می‌شوند. بنابراین یکی از نورافکن‌ها برای بررسی آکادمیک رهیافت تروریسم همین جاست و می‌تواند این مسئله را توضیح دهد.

حقوق بشرگرایی در سیاست‌های آمریکا یک مؤلفه ریشه‌ای است
دکتر کیوان حسینی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز در این نشست با اشاره به اینکه حقوق بشر در چارچوب سیاست خارجه آمریکا همیشه مورد توجه قرار داشته است، گفت: آمریکا از معدود کشورهایی است که همیشه در چارچوب سیاست خارجی خود نسبت به مسئله حقوق بشر حساسیت داشته و در این حساسیت شالوده‌ای از اسطوره‌های تمدنی آمریکا وجود دارد.
وی افزود: آمریکایی‌ها خود را یک ملت برگزیده می‌دانند و معتقدند بعد از انقلاب استقلال، انسان و جهان جدیدی ایجاد شد. آن‌ها خود را ملت برگزیده می‌دانند و ردپای این نگاه هنوز هم در سیاست‌های این کشور وجود دارد. بنابراین حقوق بشرگرایی در سیاست‌های آمریکا یک مؤلفه ریشه‌ای است و به اسطوره‌های آن برمی‌گردد.
دکتر حسینی در ادامه گفت: از طرف دیگر اعلامیه حقوق بشر نهادهای بین‌المللی محصول شورایی است که در دهه چهل شکل گرفت و ریاست آن را فردی آمریکایی برعهده داشت، بنابراین اعلامیه‌های جهانی حقوق بشر محصول تفکر و نگاه این افراد است. کنوانسیون‌هایی که بیش از سال‌ها در جهان وجود دارد و ما نیز گاهی مواقع به آن‌ها مستمسک می‌شویم.
وی در ادامه با بیان اینکه چگونگی رابطه بین امنیت‌گرایی و حقوق بشرگرایی آمریکا یکی از مسائلی است که هنوز پاسخ نیافته است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها در این بخش مورد نقد قرار می‌گیرند و نگاه متناقض آن‌ها در این حوزه مشخص می‌شود. اینکه بین دیدگاه امنیت‌گرایی و حقوق بشری آن‌ها پارادوکسی وجود دارد و تصمیم‌گیری‌های گزینشی آمریکا در این بخش دیده می‌شود.
استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی ادامه داد: آمریکایی‌ها هر وقت در این مرحله قرار می‌گیرند، امنیت‌گرایی را به مسئله حقوق بشر ترجیح می‌دهند. مصداق‌های زیادی در این زمینه وجود دارد البته ما در مواضع بین‌المللی نباید و نمی‌توانیم از منظر حقوقی وارد شویم زیرا قاعده بازی اجازه چنین نگاهی را به هیچ‌کس نمی‌دهد و منافع ملی همواره مورد توجه قرار می‌گیرد.
دکتر حسینی در ادامه با اشاره به پژوهشی که در مقوله آمریکاستیزی انجام داده است، گفت: ما پژوهشی را در حوزه آمریکاستیزی در جهان اسلام و خاورمیانه انجام داده‌ایم که بر اساس آن در کشور ما بعد از 45 سال مرگ بر آمریکا گفتن، هنوز استادان و دانشگاه‌های ما به ادبیات مشترکی در قبال آمریکاستیزی نرسیده‌اند.
وی تاکید کرد: آمریکاستیزی در چند بخش، ذات آمریکاسیتزی، رفتارهای آمریکا و اِلِمان‌های مقابله با آمریکاستیزی تعریف می‌شود. پژوهشی که انجام شد نشان داد رفتار جهان اسلام در قبال آمریکا براساس رفتار آمریکا است. زمانی که این کشور مانند دوران اوباما تلاش کرد رفتارهای بهتری را در مقابل جهان اسلام انجام دهد، شاهد فراز و فرود کشورهای مقابل نیز بودیم. بنابراین جریان‌های اسلامی در مقوله مقابله با آمریکا براساس رفتارهای آن رفتار می‌کنند. بر این اساس در جهان اسلام هویت آمریکا محل تردید نیست بلکه رفتارهای آمریکا محل تردید است.
استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی تصریح کرد: در خصوص حقوق بشرگرایی آمریکا نیاز به مطالعه داریم و با وجود آنکه آمریکا یکی از تهدیدهای مهم علیه کشور ایران است، آمریکا پژوهشی در کشور ما مغفول مانده است و بعد از 44 سال هنوز شناخت کافی از این تهدید به دست نیاورده‌ایم. اگر به دنبال به کرسی نشاندن دیدگاه و حرف‌های خود در مجامع جهانی هستیم باید این موضوع را ریشه‌ای مورد توجه قرار دهیم.

باید به ادبیات مشترکی در خصوص تروریسم دست پیدا کنیم
هیبت‌الله نژندی‌منش، استاد علوم حقوق بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز در بخشی از این نشست گفت: ضروری است دانشگاهیان ما افکار مختلف را درخصوص ترور، تروریسم و گروهک‌های تروریستی بررسی کرده و به یک ادبیات مشترک در این زمینه دست پیدا کنند.
وی گفت: آنچه که مشخص است، این است در روایت‌هایی که جهان علیه ما و به نفع تروریست‌ها می‌سازد روایت نخست دست ما نیست و نتوانستیم این موضوع را به خوبی تبیین کنیم.
استاد علوم حقوق بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه براساس بسیاری از دیدگاه‌ها، گروهک‌های تروریستی به‌ویژه منافقین به عنوان فرقه‌ای که به دنبال فشار بر نهادهای حقوقی برای گرفتن امتیاز بیشتر هستند، تعریف می‌شوند، گفت: داستان حمید نوری یکی از این نمونه‌ها بود و تروریست‌ها به دنبال فشار بر ایران و گرفتن امتیاز بودند. بنابراین نهادهای بین‌المللی می‌توانند همین مسئله را مورد توجه قرار دهند و رفتارهای آن‌ها را تبیین کنند.

تروریسم آمریکایی امروز هوشمند شده است و با رفتارهایی مبتنی بر قدرت سخت و نرم عمل می‌کند
عباسعلی رهبر، عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز گفت: تروریسم آمریکایی امروز هوشمند شده است و با رفتارهایی مبتنی بر قدرت سخت و نرم عمل می‌کند، به این صورت که با قدرت نرم خود بعد از تصویرسازی و اعتباربخشی زمینه را برای قدرت سخت ایجاد می‌کند؛ به این معنی که نخست این ذهنیت را در افکار عمومی ایجاد می‌کند که فلان فرد تروریست است و باید کشته شود.
وی افزود: هم‌افزایی قدرت نرم و حساسیت دادن به جامعه در این خصوص که تحریم  نیز مانند ترور دنبال ضربه زدن به کشور است می‌تواند نسل جوان را نسبت به واقعیت‌ها آشنا سازد.
عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: رسانه‌های آمریکایی برای هویت‌بخشی به این 35 گروهک تروریستی، با عملیات روانی، به پاره‌ای از حقیقت روی می‌آورند، یعنی قسمت‌هایی از حقایق که به نفعشان هست را بیان می‌کنند اما بخش دیگر را نمی‌گویند.
 


نظر شما :