
سعیده سالاری
اثر واردات موازی بر نقض علائم تجاری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- ساعت دفاع
- چکیده
-
واردات موازی، به فرایند ورود کالاها یا محصولات اصیل و قانونی به بازاری تحت عنوان "بازار خاکستری" اطلاق میشود. این محصولات در کشوری خارج از شبکه توزیع رسمی تولیدکننده یا دارنده علامت تجاری اصلی خریداری شدهاند و سپس به کشور دیگری وارد میشوند، بدون آنکه مجوز یا رضایت دارنده حقوق علامت تجاری رسمی یا نمایندگی فروش محصول در آن بازار را داشته باشند.
واردات موازی تأثیرات قابل توجهی بر صاحبان علامت تجاری دارد. با اینکه محصولاتی که به این روش وارد میشوند اصیل هستند، توزیع آنها بدون رضایت صاحبان علامت میتواند به اعتبار و کنترل تولیدکننده بر بازار آسیب برساند. این نوع فروش کالا بر مبنای تفاوتهای قیمتی بین بازارهای مختلف، میتواند منفعت مالی واردکنندگان را افزایش دهد، اما این کار اغلب به ضرر اهداف استراتژیک و حقوق مالکیت فکری تولیدکنندگان تمام میشود.
بنابراین، موضوعی که مطرح میشود حقوق صاحبان علامت تجاری است، در این خصوص از یک سو بر اساس اصل زوال حق، با خرید محصول توسط مصرفکننده، حق انحصاری تولیدکننده بر واردات محصول از بین میرود و در مقابل آن نیز استدلالهای صاحبان علامت تجاری درمورد اثرات منفی واردات موازی قابل توجه است.
- Abstract
-
واردات موازی، به فرایند ورود کالاها یا محصولات اصیل و قانونی به بازاری تحت عنوان "بازار خاکستری" اطلاق میشود. این محصولات در کشوری خارج از شبکه توزیع رسمی تولیدکننده یا دارنده علامت تجاری اصلی خریداری شدهاند و سپس به کشور دیگری وارد میشوند، بدون آنکه مجوز یا رضایت دارنده حقوق علامت تجاری رسمی یا نمایندگی فروش محصول در آن بازار را داشته باشند.
واردات موازی تأثیرات قابل توجهی بر صاحبان علامت تجاری دارد. با اینکه محصولاتی که به این روش وارد میشوند اصیل هستند، توزیع آنها بدون رضایت صاحبان علامت میتواند به اعتبار و کنترل تولیدکننده بر بازار آسیب برساند. این نوع فروش کالا بر مبنای تفاوتهای قیمتی بین بازارهای مختلف، میتواند منفعت مالی واردکنندگان را افزایش دهد، اما این کار اغلب به ضرر اهداف استراتژیک و حقوق مالکیت فکری تولیدکنندگان تمام میشود.
بنابراین، موضوعی که مطرح میشود حقوق صاحبان علامت تجاری است، در این خصوص از یک سو بر اساس اصل زوال حق، با خرید محصول توسط مصرفکننده، حق انحصاری تولیدکننده بر واردات محصول از بین میرود و در مقابل آن نیز استدلالهای صاحبان علامت تجاری درمورد اثرات منفی واردات موازی قابل توجه است.