خدمات کتابخانه‌‌های مرکزی و دانشکده‌ای

۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۱۶۰۹ خبر روز
تعداد بازدید:۳۴۰
در دوره دور کاری
خدمات کتابخانه‌‌های مرکزی و دانشکده‌ای

 فعالیت‌ها و خدمات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه از تاریخ  99/01/16 تا اطلاع ثانوی به صورت دورکاری و متناسب با شرایط پیش آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا، به شرح ذیل ارائه خواهد شد:

1- کتابخانه دیجیتالی دانشگاه با 340 هزار شیء دیجیتالی شامل پایان‌نامه‌ها/رساله‌ها، طرح‌های پژوهشی، مقاله‌ها، کتاب‌های الکترونیکی، درختواره‌های موضوعی و مجموعه کتاب‌های گویای مورد نیاز دانشجویان نابینا و کم‌بینا به شکل مجازی پاسخگوی جامعه کاربران است؛

2- خدمات دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی،‌ شامل محتوای کامل بیش از 80 عنوان پایگاه اطلاعاتی معتبر، در برگیرنده متن کامل مقالات بیش از 54 هزار عنوان نشریه، و یک میلیون و پانصد هزار عنوان کتاب الکترونیکی، افزون بر منابع کتابخانه دیجیتالی دانشگاه. نیز دسترسی به دو سامانه بسیار کاربردی مشابهت‌یاب iThenticate و ویراستار متون انگلیسی Grammarly خدمات ویژه این مجموعه هستند؛

3- سامانه به پژوه با هدف مدیریت منابع پژوهشی در بافت جامعه دانشگاهی کشور، افزون بر دسترس‌پذیرسازی منابع و خدمات کتابخانه دیجیتالی دانشگاه، امکان بالقوه دسترسی یکپارچه به محتوای تمامی کتابخانه‌های دانشگاهی ایران را فراهم نموده است. همچنین، امکان انتشار بروندادهای علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فروش پیوسته آنها (نشر الکترونیکی)، و ایجاد و دسترسی یکپارچه به دیگر سامانه‌های نشر الکترونیکی و کتابخوان (مانند کتابراه و پاتوق) را فراهم نموده است؛

4- میز مرجع الکترونیکی با پاسخگویی به نیازهای کاربران و ارائه خدمات متنوع کتابخانه‌ای، بدون محدودیت‌های زمانی و مکانی، و به صورت کاملاً مجازی راه‌اندازی شده است. این سامانه به سادگی و با دسترسی به اینترنت به صورت پیوسته امکان دریافت خدمات از پژوهشیاران کتابخانه را میسر می‌سازد. شایان ذکر است، سامانه یاد شده، حتی در ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل (پنج‌شنبه و جمعه) بطور مداوم و از ساعت 8 الی 24 امکان ارتباط کاربران (دانشجویان و اعضای هیات علمی و ....) با کتابخانه را امکان‌پذیر می‌نماید؛

5- اطلاع‌رسانی مجموعه منابع اطلاعاتی با امکان دسترسی باز، دریافت و اهدای اعتبار رایگان و کد تخفیف برای خرید منابع الکترونیکی ویژه اعضای محترم دانشگاه از طریق سامانه‌های کتابراه، پاتوق و جز آن به صورت متنوع انجام خواهد شد؛

6- تداوم و تسهیل دسترسی به، و پشتیبانی از سامانه مشابهت‌یاب همانندجو با هدف بهبود کیفیت بروندادهای علمی دانشگاه.

همچنین مقتضی است دستور فرمایید، خدمات کتابخانه‌های دانشکده‌ای در این ایام به جامعه کاربران در قالب موارد ذیل باشد:

 الف. ارائه خدمات مجازی به جامعه کاربران از طریق میز مرجع الکترونیکیِ کتابخانه دیجیتالی؛

 ب. تهیه فهرست درخواست سفارش‌های منابع الکترونیکی اعضای هیات علمی و دانشجویان، و ارسال آن به کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد برای تامین؛

ج. اعلام زمان پیشنهادی دانشکده مربوطه در خصوص برگزاری آموزش "سامانه به پژوه" به صورت پیوسته و مجازی برای اعضای محترم هیات علمی و دانشجویان گرامی؛

د. با توجه به دسترسی کامل به منابع از طریق اپلیکیشن «به پژوه»،  ارائه خدمات امانت منابع فیزیکی و دیگر خدمات حضوری در حال حاضر امکان‌پذیر نمی‌باشد و در صورت نیاز و پس از فراهم شدن شرایط اعلام خواهد شد.


نظر شما :