مراسم جشن هفته آموزش، گرامیداشت مقام استاد و تقدیر از اساتید نمونه و همکاران محترم آموزش دانشکده حقوق و علوم سیاسی

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۳ کد : ۱۸۰۰۱ خبر روز
تعداد بازدید:۴۹۹
مراسم جشن هفته آموزش، گرامیداشت مقام استاد و تقدیر از اساتید نمونه و همکاران محترم آموزش دانشکده حقوق و علوم سیاسی

 مراسم جشن هفته آموزش، گرامیداشت مقام استاد و تقدیر از اساتید نمونه و همکاران محترم آموزش دانشکده حقوق و علوم سیاسی در روز سه شنبه مورخ 20 اردیبهشت ماه با حضور دکتر مجید عباسی (رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی)، دکتر علی آدمی (معاون آموزشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی) دکتر غلامحسین کوشکی(معاون اموزشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی)،و دکتر محمدرضا ضیایی بیگدلی(حقوقدان و استاد برجسته دانشکده حقوق و علوم سیاسی) در سالن همایش شهید بهشتی این دانشکده برگزار شد.
 
در ابتدا غلامحسین کوشکی ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این مراسم و حضوری شدن دانشگاه، به عنوان اولین سخنران گفت:« یکی از محاسن این جلسات، علاوه بر دیدار یکدیگر؛ انرژی مضاعفی است که از هم دریافت می کنیم و مسیر آموزش را با کیفیت بیشتر به سمت پیشرفت ببریم. یکی از مقوله هایی که باعث حفظ برند دانشگاه علامه می شود، ارتقای کیفیت آموزش دانشکده است.معاونت آموزشی در حقیقت تسهیل گر است و کار اصلی بر دوش اساتیدی است که در کلاس درس زمزمه ی عاشقی دارند.همچنین، کارکنان آموزش که با زحمتی مضاعف  فرآیند تحصیل دانشجویان را تسهیل و تنظیم می کنند. ما در تلاش هستیم که، ضمن مقید بودن به مقررات آموزشی، کیفیت آموزش را ارتقا و سرعتی به کارها دهیم.»
 
معاون آموزشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی ضمن تقدیر از کارکنان بیان کرد:«بنده قدردان مدیریت اداره ی آموزش؛ جوان خوش فکر و با برنامه، جناب آقای عباس نوروزی هستم و به نیکی از سرکار خانم سوری یاد میکنم. همچنین تک تک کارکنان عزیزی که با کمک آنها، سطح آموزش دانشکده را به جایگاه مناسب برسانیم. اگرهیئت رئیسه، ریاست دانشکده، معاون پژوهشی دانشکده و مدیران گروه ها در کنار آموزش نباشند، آموزش اسمی تو خالی است و از همگی این عزیزان تشکر می کنم.برخی از کارکنان به عنوان کارشناس مسئول ارتقا پیدا کردند و امیدواریم بیشتر شاهد ارتقای کارکنان اداری باشیم.»
 
او در تشریح این سوال که “چرا بیش از ۸۰ درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما بیش از حد مجاز مشمول تمدید سنوات می شوند؟” گفت:« فرایند های آموزش باید آسیب شناسی شوند و این مسئله ممکن است علل مختلفی داشته باشد. درصدد هستیم، فرایندهای آموزش را بررسی کنیم و با هدف ارتقای این فرایندها گام های موثری برداریم. الکترونیکی شدن فرایند آموزش و سیستم جامع گلستان از برنامه های اصلی ماست.با الکترونیکی شدن آموزش، خطا کاهش پیدا می کند و کیفیت و سرعت آموزش افزایش پیدا می کند.»
 
مجید عباسی پس از تبریک هفته آموزش و تشکر ویژه از زحمات معاون آموزشی دانشکده گفت:«هدف اصلی از برگزاری این جشن، تقدیر و تشکر از زحمات تمام همکاران، چه علمی و چه غیرعلمی است که در حال تلاش در سیستم آموزش هستند. طی دو سالی که کرونا وجود داشت، همه ی ما به یک فضای دیگر عادت کرده بودیم و بعد از حضوری شدن دانشگاه، با شرایط جدیدی مواجه شدیم که یک مقدار برای همگی مشکل بود اما الان حالت گذشته را پیدا کرده ایم.»
 
وی افزود:«آموزش قلب تپنده ی دانشکده است و اگر یکی از همکاران مسئولیت خود را انجام ندهد ما دچار اختلال خواهیم شد.در جلسه ای که با همکاران اداره ی آموزش داشتیم، درخواست اضافه کار ویژه برای کارمندان اموزش مطرح شد که گاهی بیش از ساعت کاری فعالیت می کنند و از دکتر آدمی تقاضا دارم این مسئله را در هیئت رئیسه اعلام کنند.همچنین، اساتید و همکاران خود بنده که دائم باید در حال مطالعه و به روز شدن باشیم. مهمترین برنامه ای که در سال جاری داریم،اجرای برنامه گروه ها در سال ۱۴۰۱ هست که تحقیقا همه ی اعضای هیئت علمی دانشکده در این برنامه زحمت کشیدند.برنامه را به حوزه ریاست دادیم که در صورت تصویب دراختیار گروه ها قرار می گیرد.»
 
سپس علی آدمی معاون آموزشی دانشگاه ضمن تبریک هفته ی آموزش سخنان خود را با قدرانی از کارکنان آغاز کرد:« حال که من در حوزه ی آموزش حضور دارم، متوجه سختی های این حوزه شدم. از کارشناسان تا اساتید همه صبور هستند و از همگی تشکر میکنم. برای فعالیت هایی که در دانشگاه انجام می شود،مهمترین بحث آموزش است که همه ی فعالیت ها در جهت تشکیل کلاس و تعلیم دانشجو است و این رسالت الزاماتی دارد که همه باید در جهت آن کار کنند.»
 
او در مورد جایگاه آموزش و علوم انسانی نیز گفت:« یک تفکر انتقادی پیش می اید که، آموزش در دانشگاه و تشکیل کلاس و فضیلت هایی که به وجود می آید در اولویت است یا ما لاجرم اسیر فعالیت های دیگری هم هستیم.جایگاه آموزش و در کل علوم انسانی کجاست و چقدر علوم انسانی ماموریت گراست.این ها مسائل بسیار مهمی است و متهم شدن علوم انسانی به ناکارامدی، از سوی کسانی که علوم انسانی نیستند ما را باید به فکر وادارد که جایگاهش کجاست؟چرا ترجیح دانش اموزان علوم فنی، طبیعی و پزشکی است؟ما باید به این پاسخ ها دست یابیم و شان علوم انسانی را درک کنیم.»
 
دکتر آدمی به تدبیرات تازه در راستای ارتقای علوم انسانی اشاره کرد و گفت:« اگر رشته ها به سمت کاربردی شدن و کارافرینی پیش نروند با بحران هویت در علوم انسانی مواجه خواهیم شد و به دنبال آن،بحران ماموریت؛اینکه وظیفه ی ما چیست و چه کاری انجام می دهیم. ما باید جایگاه خود را مشخص سازیم و تعریف کنیم که نبود ما،چه خلل هایی در جامعه وارد می کند.تبیین این مسئله برای بیرون‌ اهمیت دارد. مشخص نکردن شان و‌منزلت و جایگاه علوم انسانی، عدم اعتماد به نفس جریان علوم انسانی را به همراه دارد. باید بتوانیم رشته های خود را میان رشته ای کنیم. همچنین مهارت هایی در کنار نظام رسمی آکادمیک دانشگاه ایجاد کنیم که دانشجویان به راحتی شغل پیدا کنند.»
 
وی افزود:«متاسفانه، بخش مهمی از نظام دانشگاهی ما به سمت پژوهش رفته است. ارتقا و ساختار های ارتقا در گرو پژوهش قرار گرفته و شاخص های آموزشی کمرنگ شده اند. من از اساتید تقاضا دارم که در بحث شاخص سازی کمک کنند، چه شاخص هایی گذاشته شود که اساتید صرفا به پژوهش نپردازند و در وهله ی اول آموزش صحیح از خود ارائه دهند. اگر آموزش درستی نداشته باشید پژوهش درستی نیز نخواهید داشت.در حال حاضر، چندین کار در حوزه ی معاونت آموزشی، مطابق برنامه ریزی راهبردی دانشگاه تحت عنوان تحول و تعالی، در حال انجام و پیگیری است.»

ضیایی بیگدلی در رابطه با اخلاق حرفه ای در محیط دانشگاهی گفت:«در رابطه با استاد و مدیر موفق در دانشگاه سلامت و ویژگی های دانشگاه سلامت و همچنین بحران چاره ساز در مکان های مختلف و همایشی در وزارت علوم  و دانشگاه مطرح کردم اما کسی بعد از ان برای تعیین معیارهای این مسائل سراغی از من نگرفت.دانشگاه محل علم و اخلاق است اما اکثر مواقع به بحث‌ اخلاق توجهی نمی شود.دانشگاه بر چهار محور؛ مدیریت، استادان، دانشجویان وکارکنان اداری و خدماتی که این مهمترین محور است؛ استوار است. در محیط دانشگاه اخلاق از علم برتر است و علم بدون اخلاق علم نیست.اخلاق حرفه ای از دو مفهوم اخلاق و حرفه تشکیل شده است.اخلاق مجموعه ای از بایدها و نبایدهای ارزشی است که معیار ترویج درستی و نادرستی رفتار شخصی است نسبت به خود و دیگران و جامعه، که در این گفتار با اخلاق اجتماعی سرو کار داریم.حرفه نیز شغل های خاصی است که در خدمت منافع عمومی است و نه دولتی و در نهایت اخلاق حرفه ای، مجموعه ای از کنشها و واکنش های اخلاقی پذیرفته شده است تا بهترین روابط اجتماعی ممکن را برای کارکنان یک دستگاه در اجرای وظایف حرفه ای فراهم کند.»
 
این استاد پیشکسوت اخلاق حرفه ای را در تمام زمینه ها نام برد و ادامه داد:« اخلاق حرفه ای نوعی وجدان کاری است و نقش برجسته ای در تقویت انگیزش پیشرفت حرفه دارد و وظیفه شناسی،صداقت،احترام، رعایت ارزش ها،صبوری،اداب مشاعرت،عدم تبعیض در رفتار، وفاداری ،خوشرویی،پاسخگویی،امانت داری،فداکاری،خیرخواهی،حس همکاری،وقار،رازداری،فروتنی،رقابت سالم و اعتماد به نفس برخی پارامترهای اخلاق حرفه ای هستند.اخلاق حرفه ای ارتباط نزدیکی با سلامت اداری دارد و نهاد خاصی مثل کمیته ی اخلاق حرفه ای بر ان نظارت کند. اخلاق حرفه ای در دانشگاه شکل خاصی دارد و رفتار دانشجویان در قبال گروه های دیگر(اساتید و کارکنان)، فاقد اخلاق حرفه ای است و دانشجویی حرفه محسوب نمی شود در نتیجه ؛ اخلاق دانشجویی مقوله ای جدا از اخلاق حرفه ای است که معاونت اموزشی باید به این مسئله بپردازد.تدوین یک مرام نامه ی اخلاق حرفه ای با نظرخواهی از کارکنان علمی و اداره ای، اخلاقی کردن هدف های دانشگاه، اشاعه ارزش ها و موضوعات اخلاقی،برخورد اخلاقی و روش مند در مواجه با مشکلات اخلاقی دانشگاه، اقدام مناسب و اخلاقی جهت برطرف کردن انها،برنامه ریزی جهت اموزش اخلاق حرفه ای با تشکیل دوره های خاص و ارزشیابی عملکردهای اخلاقی کارکنان علمی و اداری و دانشجویان از جمله وظایف مدیران دانشگاهی در اخلاقی کردن محیط دانشگاهی هستند.»
 
در پایان این مراسم، از اساتید برتر؛ دکتر رحیمی و دکتر عبدخدایی و کارمندان دانشکده سرکار خانم مقدسی و آقای عضدی و همچنین کارمندان نمونه بازنشسته این دانشکده، سرکار خانم صابری و سرکار خانم حسامی تقدیر و تشکر به عمل آمد.

لینک خبر:

https://atna.atu.ac.ir/fa/news/303839/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%82%D9%84%D8%A8-%D8%AA%D9%BE%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%A9%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D9%86%DB%8C%D8%B2-%D9%85%D9%85%DA%A9%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA


( ۲ )

نظر شما :