گزارش نشست کیفر دهی و پاسخ های کیفری: با حضور پروفسور آلبرشت ( اختتامیه 15 آذر ماه)

۱۶ آذر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۹۸۳ خبر روز اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۳۴۴۰
گزارش نشست کیفر دهی و پاسخ های کیفری: با حضور پروفسور آلبرشت ( اختتامیه 15 آذر ماه)
گزارش نشست کیفر دهی و پاسخ های کیفری: با حضور پروفسور آلبرشت ( اختتامیه 15 آذر ماه)

صبح آخرین روز نشست تعیین کیفر و پاسخ های کیفری نیز مانند روزهای پیشین با سخنرانی پروفسور آلبرشت آغاز شد. گزیده‌ای از ارائه ایشان در ذیل می‌آید:

پیرامون تعیین کیفر و پاسخ‌های کیفری، ماده 46 قانون آین دادرسی کیفری آلمان به تعیین کیفر می‌پردازد که فاکتورهای کیفرگزینی ارائه شده در این ماده شامل کیفردهی و لزوم تسهیل کیفردهی، ادله، کیفردهی و لزوم ارائه استدلال در آرای کیفری، تخفیف مجازات، کیفردهی و ارتباط با شاهدان اصلی، تجدیدنظر براساس واقعیت قانون و معامله اتهام است. معامله اتهام  مخصوص حقوق کامن‌لا می‌باشد و بعدها وارد نظام حقوق نوشته شده است. در مواد بعد اشاره شده است که دادستان باید نظم را رعایت کند و با لحاظ شرایط و موارد، اقدام به صدور قرار کیفری نماید؛ البته این قرار قابل اعتراض است لکن در بیشتر مواقع قاضی این قرار کیفری را می پذیرد و اعتراضی نمی کند. شواهد و ادله  ارائه شده باید مرتبط با مجازات باشد.

تأسیس جدیدی که در نظام حقوقی آلمان وارد شده است، نوع خاصی از شاهد است که این فرد که همان شاهد خاص است، شخصی است که یا مشارکت در جرم ارتکابی داشته است یا پیش‌ازاین محکومیت‌هایی در پرونده‌های کیفری خود داشته است، اما با شرط همکاری با نظام قضایی می‌تواند از تخفیف برخوردار شود.  در مورد تعیین کیفر گفته شده است که علم قاضی کافی نیست و از نظرات روان‌شناسان و جرم‌شناسان هم باید بهره‌مند شویم. 

 همچنین بخش a از ماده 136 قانون، تهدید در حین بازجویی را ممنوع نموده است.

سپس دکتر کوشکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی  درباره تعیین کیفر و پاسخ های کیفری و دادرسی کیفری و تجدید نظر در ایران به سخنرانی پرداختند،ایشان به نقد و بررسی مواد آیین دادرسی کیفری در خصوص تجدیدنظر پرداخته و نیز مباحثی را در خصوص تشدید و تخفیف کیفر نیز مطرح کردند.

نشست بعد از ظهر ساعت ۱۴ با سخنرانی  پروفسور آلبرشت آغاز شد و ایشان در در مورد مجازات مرگ،بازدارندگی و قاچاق مواد مخدر سخنرانی  نمودند و معتقد بودند که در رابطه  با بازدارندگی مجازاتها می بایست به بررسی سه مولفه که عبارتند از ۱.بررسی اعدام ها۲.بررسی قاچاق مواد مخدر۳.بررسی رابطه سببی میان دو مورد مذکور پرداخت  و نیز به تحلیل رویه برخی کشورها در خصوص مواد مخدر اشاره نمودند و از جمله به ایالت های مختلف آمریکا اشاره نمودند که ایالت تگزاس بیشترین آمار را در خصوص مواد مخدر داراست.

سپس دکتر رضوی  فرد از اعضای هیات علمی دانشگاه به بررسی موضوع افکار عمومی و مجازات مرگ پرداخته و ایشان به تحلیل نتایج و آمار حاصل از پرسشنامه ای که در خصوص مجازات تنظیم کرده بودند، پرداختند...

و در پایان دکتر رهبرپور به بررسی جایگزین های مجازات مرگ پرداختند.

در پایان نیز از پروفسور البرشت تقدیر شد و ایشان و نیز اعضای گروه حقوق جزا و جرم شناسی خواستار توسعه همکاری های بین المللی میان دانشگاه علامه طباطبائی و موسسه ماکس پلانک شدند...

 

 

 

 


( ۱ )

نظر شما :