گزارش نشست علمی پژوهشی اراده شخص حقوقی

۰۶ دی ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۲۸۱ خبر روز اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۳۷۰۷
گزارش نشست علمی پژوهشی اراده شخص حقوقی
گزارش نشست علمی پژوهشی اراده شخص حقوقی

نشست علمی پژوهشی اراده شخص حقوقی شنبه ۲۰ آذر، در دانشکده حقوق و علوم سیاسی به مناسبت ماه پژوهش ( آذر 1395)  دانشگاه علامه طباطبائی، با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی این دانشکده برگزار شد.

دکتر حبیب‌الله رحیمی،دانشیار و مدیر محترم گروه حقوق خصوصی ، طی سخنانی گفت: بحث مربوط به اراده شخص حقوقی می‌تواند ابعاد مختلفی را دربر گیرد؛ زیرا شخص حقوقی در مقابل شخص حقیقی قرار می‌گیرد و در ماقبل آن معنا پیدا می‌کند وشخص حقیقی، اشخاص قابل مشاهده در خارج است

دکتر محمدمهدی حاجیان، عضو هیئت علمی گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق وعلوم سیاسی ، دبیر نشست با بیان مقدمه گفت: در این جلسه بناست در خصوص اراده شخص حقوقی بحث و تبادل نظر شود که شخص حقوقی چگونه اعلام اراده می‌کند، آثار اختلال در اراده شخص حقوقی چیست، چه فرم و مکانیزمی برای اراده شخص حقوقی وجود دارد .

در ادامه نشست جناب دکتر عباس طوسی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی اظهار کرد: قدرت اقتصادی در دست اشخاص حقیقی نبوده و در دست اشخاص حقوقی است و نماد تمدنی اقتصادی عصر حاضر اشخاص حقوقی هستند.

دکتر محمد رضا پاسبان عضو هیئت علمی گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی  افزود: مدیر عامل اگر دوره‌اش تمام شود؛ چون اختیاراتش تفویضی است تقریبا جایگاه وکیل را دارد و این برخلاف هیئت مدیره است که اختیاراتش نامحدود و به موجب قانون داده شده است و به نظر من مدیرعامل و به محض اتمام دوره مدیریت‌اش دیگر هیچ سمتی ندارد.من معتقدم مدیر عامل تنها کانال و رهگذر انجام اعمال حقوقی شرکت‌های سهامی و فقط نماینده با اختیارات تفویضی از طرف هیئت مدیره است که در چارچوب آن اختیارات است.

دکتر کوروش کاویانی دانشیار و عضو هیئت علمی گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی اظهار کرد: نتیجه بررسی‌های من این است که با تئوری نمایندگی، ما نخواهیم توانست، یک اراده شفاف و بدون دردسر و کم‌هزینه برای شخص حقوقی درست کنیم؛ بنابراین به ناچار بگوییم شخص حقوقی خودش دارای اراده است. و اگر شخص حقوقی خودش اراده دارد این اراده کجاست که ممکن است بگویند اراده شخص حقوقی در مجمع، در جلسه هیئت مدیره و در نزد مدیر عامل ظاهر می‌شود.

   معاونت پژوهشی

 


نظر شما :