نشست علمی تخصصی «ابعاد سیاسی و بین‌المللی عملیات طوفان‌الاقصی»

۰۵ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۹ کد : ۲۳۶۰۶ خبر روز
تعداد بازدید:۱۱۵
نشست علمی تخصصی «ابعاد سیاسی و بین‌المللی عملیات طوفان‌الاقصی»

نشست علمی تخصصی «ابعاد سیاسی و بین‌المللی عملیات طوفان‌الاقصی» با حضور خالد قدومی، نماینده حماس در جمهوری اسلامی ایران، دکتر مجید عباسی،‌ رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه‌علامه‌طباطبائی، دکتر محمدباقر خرمشاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی، دکتر مصطفی کواکبیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی، دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی، دکتر عباسعلی رهبر،‌ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی و جمعی از استادان و دانشجویان دانشگاه علامه‌‎طباطبائی به همت دانشکده حقوق و علوم سیاسی و با همکاری بسیج اساتید این دانشگاه در تالار صلح دانشکده برگزار شد.
قدومی در این نشست با اشاره به مقاله بایدن در روزنامه واشنگتن پست گفت: استراتژی بایدن درخصوص اتفاقات طوفان‌الاقصی به دور از مسائل بین‌المللی و حقوق بشر است. بایدن در این مقاله راه‌حل جدیدی ارائه نکرده است و به نفع اسرائیل صحبت می‌کند.
وی با اشاره به مسائل متعددی که در مقاله بایدن آمده است، بیان کرد: راه حل دو کشوری یکی از نکاتی است که بایدن در مقاله به آن اشاره می‌کند که هم اسرائیل و هم فلسطین با آن موافق نیستند. اسرائیل به دنبال نفوذ بیشتر با دکترین شارون و دکترین کنونی است و پیگیر حل و فصل مسئله نه با فلسطینی‌ها که با دنیای عرب و اسلام است. بنابراین در راه‌حل دو کشوری ابتکارعمل جدیدی ندارد و با آن به جایی نمی‌رسیم.
نماینده حماس در جمهوری اسلامی ایران گفت: مسئله مهم دوم در مقاله بایدن این است که نامی از ایران نیامده است. البته گفته شده کسانی که از حماس پشتیبانی می‌کنند باید بدانند که به نفعشان نیست ولی به صورت مستقیم به ایران اشاره نمی‌کند. واضح است که دشمن ما، امروز، اسرائیل نیست چون مدیریت جنگ را آمریکا بر عهده دارد و عرصه میدان امروز اگر چه غزه است ولی اثرات آن منطقه‌ای و بین‌المللی است.
وی به دوقطبی حماس و پوتین در مقاله بایدن اشاره کرد و گفت: مسئله سوم دو قطبی حماس و پوتین است که چیز عجیبی است، مثل این که پوتین یک جنبش است و با حماس همراهی می‌کند. بیان این مسئله نشان می‌دهد که غرب چقدر در بحران است و از حماس چقدر ضربه خورده‌ و از مقاومت چقدر متحمل تلفات شده است.
قدومی با اشاره به اینکه امروز انبارهای اسلحه در شیکاگو، نیویورک و واشنگتن برای کمک به اسرائیل باز شده است، افزود: اسرائیل برای نخستین بار از تُجار برای کمک به جنگ وام گرفته است چرا که خسارت اقتصادی بسیار بالایی به آنها وارد شده است. 
وی تاکید کرد: سه عنصر «موفقیت نظامی»، «تاثیر اقتصادی» و «تاثیر امنیتی علیه دشمن» در ارزیابی میدان امروز مهم است. عنصر اقتصاد و عنصر امنیت دو ستون اصلی هر کشوری هستند. بنابراین موفقیت برجسته میدان، شکست اهداف دشمن و پیروزی مقاومت در سطح نظامی است. تنها ارزش یا موفقیت نظامی دشمن ما امروز محاصره بیمارستان‌ها است و هیچ دستاورد دیگری نداشته و تا امروز نتوانسته حتی یک فرمانده از فرماندهان حماس را ترور کنند و این موفقیت بزرگی برای حماس در سطح نظامی است.
نماینده حماس در جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در سطح سیاست و دیپلماسی نیز با توجه به سخنان سران آمریکایی و رژیم اسرائیل، آن‌ها در سطح سیاسی و بین‌المللی در اقلیت قرار گرفته‌اند. می‌توان گفت دیپلماسی مقاومت یا مقاومت مردم فلسطین، مقاومت حکیمانه است. آنها می‌دانند چه زمانی بجنگند و چه زمانی دیپلماسی و صحبت سیاسی داشته باشند. 
وی ادامه داد: مسئله چهارم و مهم در ارزیابی میدان و فرمول پیروزی، مسئله حضور مردمی و افکار عمومی جهان است. برای مسئله فلسطین خون کودکان و مسائل انسانی خودش وکالت کرد و باعث بسیج کردن مردم آمریکا، لندن و میلیون‌ها انسان در حمایت از مردم غزه شد که نه عرب هستند و نه مسلمان و نه ربطی به فلسطین دارند. حمایت از فلسطینی‌ها امروز در افکار عمومی جهان و به ویژه غیرعرب و غیرمسلمان به نفع ملت و آرمان فلسطین شده است.
قدومی گفت: این چهار عنصر فشار دیپلماسی زیادی علیه رژیم صهیونسیتی وارد کرده و این رژیم به یک سربار اخلاقی و دموکراسی علیه منظومه غربی و اروپایی تبدیل شده است به طوری که ما امروز در روزنامه نیویورک مطلبی می‌بینیم با این محتوا که اگر اسرائیل برای منافع کشورهای غربی تاسیس شده، همان کشورهای غربی زیر سوال هستند که آیا واقعا اسرائیل باید با این کیفیت بماند و آیا اسرائیل می‌تواند به منافع ما کمک کند؟
وی بیان کرد: آخرین جمله در این مقاله بلند این بود که هدف اصلی، حفاظت از امنیت آمریکا است. به جای اینکه بیان کنند جهان، می‌گویند همان ۵ کشور باید امن باشد و امنیت کشورها و جاهای دیگر دنیا مسئله مهمی نیست.

 


نظر شما :