آیین پایانی رقابت علمی دانشجویان حقوق در قالب موت کورت ملی حقوق کیفری در دانشکده حقوق و علوم سیاسی

۱۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۲ کد : ۲۴۸۸۶ خبر روز
تعداد بازدید:۷۶
آیین پایانی رقابت علمی دانشجویان حقوق در قالب موت کورت ملی حقوق کیفری  در دانشکده حقوق و علوم سیاسی

دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در آیین پایانی رقابت علمی دانشجویان حقوق در قالب موت کورت ملی حقوق کیفری که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد، گفت: اختلاف در آرا، در بین صاحب‌نظران در حوزه قضاوت فقط به اطلاعات مربوط نمی‌شود. هرچند اطلاعات، دانش و فهم و درک مسائل مهم است اما ویژگی‌هایی در انسان‌ها وجود دارد که اگر مواظب آن ویژگی‌ها نباشیم، تحت تاثیر این ویژگی‌ها، نوع استدلال، قضاوت و نوع تصمیم‌گیری قاضی تغییر می‌کند.
وی ادامه داد: یک‌سری جهت‌گیری‌های روانی داریم که باعث می‌شود که فهم ما متفاوت شود. فهم متفاوت لزوما به معنای نادانی نسبت به یک موضوع و احکام آن نیست و گاهی فقط ناشی از همین مسائل روانی است. کسی که می‌خواهد خوب قضاوت کند باید خوب زندگی کند. کسی که سبک زندگی‌اش، سبک زندگی مستدلانه‌ای نیست نمی‌تواند فقط در یک موقعیت خاص استدلال کند. بنابراین کسی که می‌خواهد قاضی خوبی باشد و خوب قضاوت کند باید مواظب افکار، گفتار، رفتار و قضاوت‌های ساده روزمره‌ خود باشد و وقتی مطلبی را بیان می‌کند آن مطلب را مستند و مستدل بیان کند. چنین شخصی اگر در موقعیت رسمی قضاوت هم قرار بگیرد با سرمایه‌ای که برای خود فراهم کرده است به درستی قضاوت می‌کند.
دکتر معتمدی گفت: امیدوارم دانشجویان که سرمایه بزرگ مملکت و آینده ما هستند، شایستگی‌های لازم را پیدا کنند برای اینکه بتوانند در آینده در نقش حرفه‌ای خود بدرخشند.
وی تاکید کرد: برگزاری چنین برنامه‌هایی و شرکت در آن نه تنها از لحاظ شخصی و تخصصی می‌تواند به دانشجویان کمک کند بلکه باعث می‌شود اعتماد به نفس آن‌ها هم بیشتر شود و با مجموعه قاضیان حوزه قضا ارتباط برقرار کنند؛ از این طریق هم توانای تخصصی شما افزایش پیدا می‌کند و هم مهارت کسب می ‌کنید.
وی با اعلام اینکه ما در دانشگاه علامه‌طباطبائی آماده هستیم که زمینه تعاملات و ارتباط خود را با مجموعه قوه قضائیه و به طور خاص با دادگستری در هر سطحی گسترش دهیم، افزود: ظرفیت این دانشگاه از لحاظ حضور استادان اندیشمند و فرهیخته، ظرفیت کامل و مناسبی است که اگر مورد استفاده بیشتری قرار گیرد می‌تواند نقش‌آفرین باشد.      


نظر شما :