علی حجتی مشهود

علی حجتی مشهود

عنوان پایان‌نامه

حمایت کیفری از مردم در قبال اجرای وظیفه امر به معروف و نهی از منکر نسبت به کارگزاران حکومتی



    دانشجو علی حجتی مشهود در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ، به راهنمایی سیدمنصور میرسعیدی ، پایان نامه با عنوان "حمایت کیفری از مردم در قبال اجرای وظیفه امر به معروف و نهی از منکر نسبت به کارگزاران حکومتی" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    سیدمنصور میرسعیدی
    استاد مشاور
    تهمورث بشیریه
    رشته تحصیلی
    حقوق جزا و جرم شناسي
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۴۰۱
    ساعت دفاع

    چکیده

      

    اجرای امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک فریضه الهی در سطح جامعه آثار و برکات بسیاری را به دنبال دارد، چراکه افراد در گام اول اجرای این امر می بایست از خود شروع کنند و این موضوع می تواند کمک بسزایی در قانونمداری افراد به دنبال داشته باشد. از رهگذر این موضوع نسبت به افراد عادی بر طبق قاعده «النصیحة لائمة المسلمین» آنچه که بیش از هرچیز جهت اعتلای جامعه اسلامی برای پیشبرد اهداف عالیه نظام مهم می باشد خیرخواهی و مطالبه گری در قالب امر به معروف و نهی از منکر نسبت به کارگزاران حکومتی به جهت انجام امور محوله می باشد چراکه اهمیت نصیحت پیشوایان حکومت، به عنوان یک ضرورت، حق امت می باشد و آزادى انتقاد در نظام اسلامى، زمینه هاى شکوفایى در جامعه اسلامى و مسئولین حکومتی را به دنبال دارد. آنچه در این خصوص اهمیت بسیار دارد حمایت کیفری قانونگذار در قانون مجازات عمومی و اختصاصی و به ویژه در مقررات آیین دادرسی کیفری، از مردم در قبال اجرای امر به معروف و نهی از منکر نسبت به کارگزاران حکومتی که در این نظام دارای قدرت هستند، می باشد. فلذا در این پژوهش به روش تحلیلی و توصیفی ضمن گرداوری منابع به شیوه کتابخانه ای به تبیین موضوع حاضر پرداخته شده است. یافته های پژوهش حاضر نشان داد رویکرد حمایتی قانونگذار در قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوب ۱۳۹۴در این خصوص نقاط ضعفی را به دنبال دارد و هنوز آن حمایت مطلوبی که شایسته آمرین و ناهیان نسبت به کارگزاران حکومتی می باشد را در بر نداشته و مردم عادی به جهت عدم این حمایتها از اجرای امر به معروف و نهی از منکر نسبت به کارگزاران حکومتی عقب نشینی می کنند و همین رویه را سازمانهای مردم نهادی که در این حوزه فعالیت دارند نیز دنبال می کنند که این موضع گیری منفی مردم و سازمانهای مردم نهاد بر خلاف اصل ۸ قانون اساسی می باشد. درنتیجه قانونگذار می بایست به لحاظ اجرای واقعی این اصل رویکرد حمایتی بالقوه، مطلوب و متناسبی را در جهت امر به معروف و نهی از منکر نسبت به کارگزاران حکومتی ضمن تقنین و انسجام قوانین کاربردی در این راستا اتخاذ نماید.

    Abstract

      

    The implementation of enjoining what is good and forbidding what is evil as a divine duty in the society has many effects and blessings, because people have to start from the first step of implementing this matter, and this issue can greatly help people to legislate. To follow. Through this issue, according to the rule of "Al-Nusiha Laimah Al-Muslimeen" towards ordinary people, what is most important for the upliftment of the Islamic society to advance the lofty goals of the system is benevolence and demanding in the form of enjoining the good and forbidding the evil to government agents. It is for the sake of doing things because the importance of the advice of government leaders, as a necessity, is the right of the ummah, and the freedom of criticism in the Islamic system leads to flourishing grounds in Islamic society and government officials. What is very important in this regard is the criminal protection of the legislator in the law of general and specific punishment, and especially in the provisions of the criminal procedure, from the people in order to enforce the good and forbid the bad to the government agents who have power in this system. Be. Therefore, in this research, the present issue has been explained analytically and descriptively while collecting resources in a library manner. The findings of the present study showed that the legislator's supportive approach in the law of protection of the good and the bad, approved in ۱۳۹۴, has weaknesses in this regard and still does not have the desired support that the good and bad deserve for government agents. Ordinary people, due to the lack of support for the implementation of the good and the prohibition of the bad, turn their backs on government officials, and the same procedure is followed by the non-governmental organizations working in this field, which is the negative stance of the people and organizations. The people of the institution are against Article ۸ of the Constitution. As a result, in terms of the actual implementation of this principle, the legislator should adopt a potential, desirable and proportionate supportive approach towards enjoining the good and forbidding the evil towards government agents, while legislating and coherence of applicable laws in this regard.