
حسین خالقیان منصوراباد
تحلیل مقایسه ای نقش و کارکرد ایدئولوژی بر تحولات سیاست جنایی تقنینی ایران در دهه اول (۱۳۵۷-۱۳۶۷۹و دهه (۱۳۹۰-۱۴۰۰۹)بعد ار انقلاب
- رشته تحصیلی
- حقوق جزا و جرم شناسي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- ساعت دفاع
- چکیده
-
در جهان امروز، ارزشهای جامعه و روش حمایت از آنها، در سیاست جنایی تقنینی تبلور مییابد. از این رو، این سیاستگذار جنایی عمومی است که محرز مینماید چه چیز ارزش است و چگونه باید از آن حمایت شود. سیاستگذار مزبور، در هر بستر تاریخی _ مکانی، براساس گفتمان و نگرش خاصی به تبیین و تحلیل ارزشهای حاکم بر جامعه و چگونگی حمایت از آنها گام برمیدارد؛ بهگونهای که سیاستگذار، گاهی با بیان تحمیلی و از بالا به پایین، نسبت به تعیین و تحمیل ارزش های لازم الاجرا گام بر می دارد و گاهی با بیان توصیفی و از پایین به بالا نسبت به احراز ارزش ها و روش حمایت از آن ها مبادرت می ورزد. در هر صورت، نگرش مزبور، پیامدها و تبعاتی را بر ساحت جامعه و سیاست جنایی بر جای می گذارد.از این رو، نگارنده با هدف شناخت گفتمان حاکم در ده?۱۳۶۷_۱۳۵۷ و ده?۱۴۰۰_۱۳۹۰شمسی و ارزیابی مقایسه ای بین آن دو در گفتمان و پیامدهای آن، با نگرش انتقادی _ آسیب شناسی، به تدوین پژوهش فعلی پرداخته است و با روش کیفی گفتمانی و تلفیقی از نظری? گفتمان لاکلاو و موف و تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، نسبت به تحلیل رخدادهای ارتباطی صورت گرفته در دو ده? موصوف پرداخته است و در تحلیل نهایی به این نتیجه رسیده است که نص گرایی، مصلحت گرایی و عقل گرایی، با ابعاد و نشانه های معنایی محرز شده، از گفتمان های موجود؛ نص گرایی و مصلحت گرایی، از گفتمان های موثر در سیاستگذاری جنایی تقنینی است و همین امر، منجر به دو پیامد نامطلوبِ عدم انسجام بیرونی و درونی در ساحت جامعه و سیاست جنایی شده است. واژه های کلیدی: ایدئولوژی، گفتمان، تحلیل گفتمان، نظری? گفتمان لاکلاو و موف، تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، سیاست جنایی تقنینی.
- Abstract
-
In today's world, the values of society and the methods of supporting them are reflected in legislative criminal policy. Therefore, it is the public criminal policymaker who clarifies what is valuable and how it should be supported. This policymaker, in every historical and spatial context, steps forward based on a specific discourse and perspective to elucidate and analyze the prevailing values in society and how to support them; in such a way that sometimes the policymaker imposes and determines enforceable values in a top-down manner, while at other times, they engage in identifying values and methods of support in a bottom-up manner. In any case, this perspective leaves consequences and implications on the realm of society and criminal policy. Hence, the author aims to understand the prevailing discourse during the years ۱۹۸۷-۱۹۷۸ and ۲۰۱۰-۱۳۹۰ (Shahri calendar) and to conduct a comparative assessment between the two in terms of discourse and its consequences, with a critical and pathological approach. The current research has been developed using qualitative discourse analysis and a combination of Laclau and Mouffe's discourse theory as well as Fairclough's critical discourse analysis. The analysis focuses on the communicative events that occurred in the aforementioned two decades and ultimately concludes that textualism, pragmatism, and rationalism—with their established semantic dimensions—are among the existing discourses; textualism and pragmatism are effective discourses in legislative criminal policymaking. This has led to two adverse outcomes: a lack of external and internal coherence in the realm of society and criminal policy. Keywords: ideology, discourse, discourse analysis, Laclau and Mouffe's discourse theory, Fairclough's critical discourse analysis, legislative criminal policy.