مهدی کریمی

مهدی کریمی

عنوان پایان‌نامه

مفهوم باز دارندگی در فقه سیاسی



    دانشجو مهدی کریمی در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی سیدجلال دهقانی فیروزآبادی ، پایان نامه با عنوان "مفهوم باز دارندگی در فقه سیاسی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روابط بين الملل
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

      پژوهش حاضر با تکیه بر سنت دینی و عقلی اصول و مولفه های اصلی در بازدارندگی شیعی استخراج نموده است، اصولی مانند: بازدارندگی مبتنی بر عقلانیت (اصل مصالح و مفاسد)،اصل فرهنگ بازدارنده، اصل عدم فساد(بازدارندگی متعارف)، اصل دولت محوری(نهاد خرمند تصمیم گیر)، اصل مقابله به مثل و اعتبار تهدید(ایجاد ترس و اطمینان نهادینه و فرایندی) بنا گردیده است. از آنجا که هدف بازدارندگی در فقه سیاسی شیعه عدم به فعلیت رسیدن جهاد و ارعاب دشمن و دفع متخاصم است در سوره انفال دو آیه « وَأَعِدُّوا لَهُم مَااستَطَعْتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللّهِ » به استراتژی ترس نهادینه امر گردیده و در ادامه همان سوره با اشاره پذیرش سلم و صلح «وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا» به‌عنوان نمایندگانی از آیات سلمی و جهادی از آیات و سنت دینی، بعنوان یک دستور استراتژیک بازدارندگی را مبتنی بر عنصر روان‌شناختی ترس دانسته (نه کاربرد واقعی آن) که در نهایت با پذیرش صلح و اطمینان درصدد عدم فعلیت قتال و جهاد بصورت راهبردی می باشد. لذا در چنین بازدارندگی، اهداف سلبی مبتنی بر ایجاد ترس راهبردی در دشمن و اطمینان و ایمان برانگیزنده در جبهه خودی می باشد و اهداف ایجابی به وسیله ابزارهای مادی و معنوی، قابل تحقق می‌باشد.

    Abstract

      ased on the religious and intellectual tradition, the present research has extracted the main principles and components in Shiite deterrence, principles such as: deterrence based on rationality (principle of interest and corruption), principle of deterrence culture, principle of non-corruption (conventional deterrence), state-centered principle (Khormand Decision-Ghir Institution), the principle of reciprocation and the validity of threats (creating institutional and procedural fear and confidence) have been established. Since the purpose of deterrence in Shia political jurisprudence is not to actualize Jihad and to intimidate the enemy and repel the enemy, in the two verses of Surah Anfal, "We promise to them what we are able to do, and from the bond of the army of terrorists to the enemy of God," the strategy of fear is institutionalized. and in the continuation of the same By referring to the acceptance of peace and peace "Wain Janahwa lelsalm-fajnah-laha" as representatives of peaceful and jihad verses of religious verses and tradition, as a strategic command, deterrence is based on the psychological element of fear (not its actual application), which is finally accepted Peace and security seeks to eliminate the actuality of fighting and jihad in a strategic way. Therefore, in this kind of deterrence, the negative goals are based on creating strategic fear in the enemy and instilling confidence and faith in the internal front, and positive goals can be realized through material and spiritual means.