
امیرشهاب مهدی زاده
تبیین رابطه خویشکاری و اقتدارگرایی در ایران عهد ساسانی
- دانشجو
- امیرشهاب مهدی زاده
- استاد راهنما
- شجاع احمدوند
- استاد مشاور
- محمدجواد غلامرضا کاشی
- استاد داور
- ابراهیم برزگر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- چکیده
-
در مورد ماهیت دولت ساسانی دیدگاههای مختلفی وجود
دارد بسیاری آن را دولتی اقتدارگرا میدانند. اگر این دیدگاه را بپذیریم در تبیین این اقتدارگرایی علل و عوال مختلفی ذکر شده است. این پژوهش ریشه این اقتدارگرایی را در نحوه برداشت ساسانیان از مفهوم مهم خویشکاری میداند که در منظومه فکری ایرانیان جایگاه مهمی دارد. از این رو هدف این پژوهش ضمن شناخت ابعاد و مختصات مفهوم خویشکاری، فهم جایگاه آن در تمایلات اقتدارگرایانه دولت ساسانی است. روش پژوهش از نوع رویکردهای کیفی و مشخصاً روش نشانهشناسی امبرتو اکو است. در این روش با بررسی متون کهن ایرانی چون گاتها، دینکرد و اوستا نشانههای ناظر به خویشکاری استنتاج شده و جایگاه خویشکاری در ساختار زبانی و ایدئولوژیک ایرانیان بررسی شده، آنگاه در یک تحلیل علّی نقش آن در ماهیت اقتدارگرای دولت تبیین خواهد شد. یافته پژوهش نشان میدهد که در عصر ساسانی برحسب ناخویشکارگی شاه و درباریان و اجازة دخالت در سیاست دادن به موبدان، به جای اخلاقی و دین شدن سیاست، دین ماهیت سیاسی به خود گرفت و اصحاب قدرت از دین برای مشروعیت سیاسی خود بهره گرفتند؛ چیزی که ایرانیان را میآزرد، آزادی عقیده و تکثر دینی آنان را سلب میکرد و فقر و عقبماندگی آنها را توجیه میکرد. به عنوان نتیجه نهایی پژوهش میتوان گفت که نخستین جرقههای اقتداگرایی ایرانی در اواخر دورة ساسانی زده شد.
- Abstract
-
There are different views about the nature of the Sassanid government, many consider it an authoritarian government. If we accept this point of view, various causes and effects are mentioned in the explanation of this authoritarianism. This research finds the origin of this authoritarianism in the Sassanians' perception of the important concept of khishkari or individual’s responsibility, which has an important place in the intellectual system of Iranians. Therefore, the purpose of this research is to understand the dimensions and coordinates of the concept of self-employment and to understand its place in the authoritarian tendencies of the Sassanid government. The research method is qualitative approaches and specifically, the semiotics method of Umberto Eco.
In this method, by examining ancient Iranian texts such as Gathas, Denkard and Avesta, the signs of khishkari are deduced and the position of individual work in the linguistic and ideological structure of Iranians is investigated, then its role in the authoritarian nature of the state will be explained in a causal analysis. The findings of the research show that in the Sassanid era, due to the displeasure of the king and the courtiers and the permission to interfere in politics, religion took on a political nature instead of morality and politics becoming a religion, and those in power used religion for their political legitimacy. What bothers Iranians is denying their freedom of belief and religious pluralism and justifying their poverty and backwardness. As the final result of the research, it can be said that the first sparks of Iranian authoritarianism were struck at the end of the Sassanid period.