
سجاد شرق
مطالعه و چارچوب حقوقی نجات از بیرون بانک های بحران زده در نظام حقوقی یایران و ایالات متحده
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
نجات از بیرون، نجات پیشینی یا پسینی بانک (یا طلبکاران آن) در معرض یا در حال توقف جریان نقد یا توقف ترازنامهای توسط دولت با عرضه پایه پولی یا دیگر اقدامات مالیهای و رگولاتوری است. نجات از بیرون میتواند مطلوب یا نامطلوب باشد، اما، در مورد توقف نقدینگی برای پشتیبانی از خلق کششپذیر پول توسط بانکها، مستمر و اجتنابناپذیر و در مورد توقف ترازنامهای، در بحرانهای سیستمی، اجتنابناپذیر است. لذا، چارچوبدهی حقوقی آن در راستای اهداف ثبات و توسعه ضروری است.
برای اجتناب از نجات از بیرونهای سیستمی، تنظیمگری و نظارت به ویژه در سمت دارایی ترازنامه بانکها ضروری است. تنظیمگری و نظارت دارای دو بعد خرد و کلان است. در بعد خرد، محدودیتهای پورتفو و محدودیتهای توزیع سود سهام بانکها و در بعد کلان، علاوه بر قواعد ساختاری، ابزارهای ضدچرخهای و بخشی بسیار مهم هستند. اصلاح قواعد راهبری بانکها، به ویژه در زمینههای مسئولیت محدود سهامداران و مسئولیت مدیران میتواند انگیزه محدودسازی ریسک را در بانکها ایجاد کند. طراحی درست ساختار راهبری سازمان نظارتی، به ویژه در زمینههای استقلال و تعارض منافع، ساختار انگیزشی مقابله با بحران را ایجاد میکند. نجات از بیرون برای مقابله با توقف جریان نقد بانکها از طریق آخرین قرضدهنده باید عمدتاً بر مبنای پنجره تنزیل و اصل اسناد واقعی باشد. بیمه سپردهها باید بدون سقف باشد. نجات از بیرون برای مقابله با توقف ترازنامهای باید به صورت تزریق سهام و خرید داراییهای غیرجاری (غالباً مطالبات مشکوکالوصول) باشد.
پرسش اصلی پژوهش راجع به چارچوب نجات از بیرون، جهت اجتناب از آن (حتیالامکان) و مدیریت آن است. مقررات اصیل و تاریخی بانکی و مقررات فعلی ایران و ایالات متحده چه پاسخهایی به این سؤالات دارند؟
- Abstract
-
A bailout is the ex-ante or ex-post rescue by the government of a bank (or its creditors) liable to or in the position of illiquidity or insolvency through injecting base money or other fiscal or regulatory measures. Bailouts can be desirable or undesirable. But, in case of illiquidity, for the backstop of elastic money creation by banks, Bailouts are continuous and inevitable. And in case of systemic balance sheet insolvency, Bailouts are unavoidable. So, the legal framework of Bailouts should be consistent with stability-oriented and expansion-oriented goals.
Regulation and supervision of the banking system, especially on the asset side of the balance sheet, is necessary for the prevention of systemic bailouts. There are both micro-prudential and Macro-prudential dimensions to regulation and supervision. Portfolio restrictions and dividend limitations (including stock buyback limitations) are of great importance in micro-prudential regulation and supervision. In addition to structural regulation, countercyclical and sectoral instruments are of crucial importance in macroprudential regulation and supervision. Reform of governance rules, specially concerning shareholder limited liability and director and officer liability, can incentivize banks to limit risk-taking. Correct design of governance structure of supervisory agency, specially concerning independence and conflict of interest, creates the incentive structure for addressing crises. Bailouts for addressing liquidity crises through lender of last resort should be based mainly on the discount window and the real bills principle. There should be no deposit insurance coverage caps. Bailouts for addressing balance sheet insolvency should be in the forms of capital injections and non-performing asset purchases (quantitative easing).
The main question of this research is about bailout framework, in order to avoid it to the extent possible and failing that, manage it. What answers do the original and historical banking laws and the currentlaws of American and Iranian banking laws give to these questions?