
محمد خلیلی
اصل مسئولیت پذیری و امکان تحقق آن در حقوق اداری ایران
- رشته تحصیلی
- حقوق عمومي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- ۰۸:۰۰
- چکیده
-
اصل مسئولیتپذیری در حقوق اداری، ضابطه کیفی اعمال اختیارات مقامات عمومی میباشد، در این معنا که وجود نقص و سهلانگاری در انجام وظایف از سوی مقام عمومی موجب کاهش کیفیت خدمت عمومی مورد درخواست ذینفعان میشود.
اصل مسئولیتپذیری در ارتباط با اصول دیگر به عنوان شاخصهای سنجش این معیار کیفی مانند اصل ملاحظات مرتبط برای ارائه خدمت عمومی در تناسب و بالاترین کیفیت نسبت به خواسته ذینفعان، ارائه خدمات عمومی به شهروندان در چارچوب زمانی معقول و به دور از تأخیر و اعمال آن از طریق دریافت پیشنهادها و مشارکت شهروندان برای بکارگیری اختیارات و انجام وظایف در قبال شهروندان میباشد.
این پژوهش با روشی توصیفی_تحلیلی و با گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای_اسنادی به این نتیجه دست یافت، اصل مسئولیتپذیری در حقوق اداری ایران با توجه به منابع در نظام حقوقی ایران از جمله بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، امکان تحقق دارد.
رویه قضایی دیوان عدالت اداری نیز به عنوان مرجع عالی رسیدگی اداری در ایران، با شناسایی اصول کلی حقوق اداری از جمله اصل مسئولیتپذیری و تحقق آن، به عنوان منبعی برای اعمال اصل مسئولیتپذیری تلقی میگردد تا حقوق شهروندان تأمین شود.
همچنین ضمانت اجرای اصل مسئولیتپذیری از قوانین، به خصوص از قانون رسیدگی به تخلفات اداری برای نقض این اصل استنباط میگردد.
در صورت تحقق استعمال این اصل، کارکرد آن یعنی افزایش کیفیت، دقت و سرعت در دستگاههای اداری و اجرایی برای ارائه خدمت عمومی به شهروندان اتفاق میافتد و هدف "ایجاد نظام اداری صحیح" در قانون اساسی، به وقوع میپیوندد.
کلمات کلیدی: حقوق اداری، اصل مسئولیتپذیری، حکمرانی مطلوب ، خدمت عمومی، نظام اداری صحیح
- Abstract
-
The Responsiveness principle in administrative law is the qualitative regulation of the exercise of powers by public authorities, it means the presence of defects and negligence in the performance of duties by the public authority reduces the quality of the public service requested by the beneficiaries. The Responsiveness principle in connection with other principles as indicators of measuring this quality criteria, such as the principle of relevant considerations in order to provide public service in proportion and the highest quality to the demands of the beneficiaries, providing public services to citizens in a reasonable time frame and without delay and applying it from receiving proposals and participation of citizens to exercise authority and perform duties towards citizens. This research reached this conclusion with a descriptive-analytical method and by collecting information using a library-documentary method, the Responsiveness principle in Iran’s administrative law can be realized according to the sources in Iran’s legal system, including Article ۱۰ of the third principle of the Constitution of the Islamic Republic of Iran. The judicial precedents of the Administrative Justice Court, as the supreme court of administrative proceedings in Iran, by identifying the general principles of administrative law, including the Responsiveness principle and its practice, is considered as a source for applying the Responsiveness principle to ensure the rights of citizens. Also, the guarantee of the implementation of the Responsiveness principle is derived from the laws, especially from the administrative violations act for violating this principle. If this principle is implemented, its function, i.e. increasing the quality, accuracy and speed in the administrative and executive bodies to provide public service to citizens, and the goal of “creating a proper administrative system” in the constitution will be appeared. Key words: administrative law, Responsiveness principle , good governance, public service, proper administrative system