طاهره سادات دشتی

طاهره سادات دشتی

عنوان پایان‌نامه

حمایت از حقوق مالکیت های ادبی و هنری در شبکه های اجتماعی: با تأکید بر حقوق اتحادیه اروپا



    استاد راهنما
    مهدی زاهدی
    استاد مشاور
    رویا معتمدنژاد
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    ساعت دفاع

    چکیده

     هدف: این پژوهش توضیحی در خصوص بررسی انواع چالش‌های حمایت از آثار ادبی و هنری در شبکه‌های اجتماعی در حقوق اتحادیه اروپا است. در این راستا، فرایند قانونگذاری اتحادیه اروپا مطرح شده و به طور خاص به عصر دیجیتال و تلاش‌های اتحادیه اروپا در حمایت از محتوای ایجاد شده توسط کاربر و مسئولیت شبکه‌های اجتماعی پرداخته شده است. در بین سالهای ???? تا ????، چهار دستورالعمل اتحادیه از جمله «دستورالعمل تجارت الکترونیک»، «دستورالعمل جامعه اطلاعاتی»، «دستورالعمل اجرای حقوق مالکیت فکری» و در نهایت «دستورالعمل حمایت از کپی‌رایت در بازار واحد دیجیتال» در ضمن آرای دیوان دادگستری اتحادیه اروپا تصویب شدند تا حمایت همه جانبه از حقوق صاحبان آثار، کاربران و شبکه‌های اجتماعی صورت گیرد.

    روش پژوهش: در این تحقیق، دستورالعمل‌های فوق، آرا و سایر پژوهش‌های صورت گرفته به روش کتابخانه‌ای مورد بررسی قرار گرفته تا چگونگی حمایت و مزایا و معایب نحوه حمایت از این آثار مشخص گردد.

    یافته ها: به منظور حمایت از آثار ادبی و هنری در شبکه‌های اجتماعی، آثار ادبی و هنری اصیلِ ایجاد شده توسط کاربران و آثار اقتباسی، با رعایت استثنائات و محدودیت‌های مطرح شده در دستورالعمل‌ها، واجد حمایت شناخته شدند. به علاوه، به منظور حمایت هرچه بیشتر از حقوق صاحبان آثار ادبی و هنری، شبکه‌های اجتماعی که در دستورالعمل جامعه اطلاعاتی به عنوان «سرویس‌های میزبان» معرفی و معاف از مسئولیت در قبال نقض آثار صاحبان حق در بسترشان شناخته شده بودند؛ در دستورالعمل حمایت از کپی‌رایت در بازار واحد دیجیتال به عنوان «ارائه دهندگان سرویس‌های به اشتراک گذاری محتوای آنلاین» معرفی و دارای مسئولیت در قبال نقض حقوق آثار ادبی و هنری در این فضا شناخته شدند که تنها تحت شرایطی از جمله کسب مجوز از صاحبان حق و نصب سیستم‌های فیلتر محتوا با هدف شناسایی آثار ناقض، معاف از مسئولیت خواهند بود.

    نتیجه گیری: فارغ از حمایت از آثار ایجاد شده توسط کاربران و استثنائات و محدودیت‌هایی که به نفع کاربران در دستورالعمل‌ها وضع گردیده، نصب سیستم‌ فیلتر محتوا و مسئولیت اولیه شبکه‌های اجتماعی در قبال نقض، منجر به انتقادات و اعتراضات گردید اما در نهایت با توجه به اجرای آن، به نظر می‌رسد که چنین نحوه حمایتی از آثار با توجه به توسعه فناوری‌ها و نقض گسترده حقوق مولفان منطقی می‌باشد.


    کلیدواژه‌ها: اتحادیه اروپا، ارائه دهندگان سرویس‌های به اشتراک گذاری محتوای آنلاین، بازار واحد دیجیتال، سرویس‌های میزبان، شبکه‌های اجتماعی، مالکیت‌های ادبی و هنری، مسئ

    ولیت

    Abstract

     This dissertation is a research about the European Union's legal system in the protection of artistic and literary works in the European region. The EU has started its activity in ۱۹۹۰s. During this period, different topics have been regulated. Since ۲۰۰۰s, Copyright in internet and social media have been discussed and various directives have been proposed to regulate this space. Now, the DSM directive is the last directive in the EU which regulates copyright in social media and protects right holders' rights. This research shows how The EU has made a balance among consumers, right holders and social media.