
فاطمه نقوی شعاعی
عنوان پایاننامه
آثار سوء اقدامات قهری یکجانبه بر فعالیت های علمی از منظر حقوق بین الملل
- رشته تحصیلی
- حقوق بين الملل
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- ساعت دفاع
- چکیده
-
گسترش روزافزون استفاده از اقدامات قهری یکجانبه توسط قدرتهای بزرگ جهانی مانند ایالاتمتحده آمریکا و اتحادیه اروپا موجب شده است که دامنه تاثیر این اقدامات فراتر ازسیاستمداران دولتهای هدف و حوزههای امنیتی و نظامی این کشورها رفته و حقوق بشرمردم کشورهای تحت این اقدامات را نیز تحت تاثیر منفی خود قرار دهد. یکی از حوزههاییکه تاثیرات منفی این اقدامات قهری در آن کمتر بررسی شده است، آموزش و فعالیتهایعلمی است. در حالی که علم و آموزش جزو حقوق فرهنگی هستند و به طور بالقوه نمیتوانندتهدیدی برای کشورهای دیگر به شمار روند که نیازمند تحریمهای یکجانبه باشند. اینپژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که چگونه میتوان از ابزارهای حقوق بینالمللبرای مقابله با آثار سوء اقدامات قهری یکجانبه بر فعالیتهای علمی و دانشگاهیاستفاده کرد و دامنه این اقدامات را محدودتر ساخت. فرضیه تحقیق این است که با توجهبه هنجارهای کنونی حقوق بینالملل، مانند به رسمیت شناخته شدن حقوقی نظیر «حق برتوسعه» و «حق بر آموزش» به عنوان حقوق بشر، و محدودیتهای موجود در زمینه توجیهحقوقی تحریمها، ظرفیت بیشتری در نظارت بر تحریمها وجود دارد که استثناهای تحریمیباید از موارد پایهای مانند غذا و دارو به مواردی مانند آموزش و دسترسی بهاطلاعات گسترش یابد. - Abstract
-
The increasing use of unilateral coercivemeasures by global powers such as the United States of America and the European Union has extended theimpact of these measures beyond politicians in target States and the security and military sectors ofthese countries to negativelyaffecting the human rights of the populations in the countries subjected tothese measures. One area where the negative effects of these coercive measureshave been less examined is education and academic activities. However, science and education are considered culturalrights and, in principle, cannot pose a threat to other countries that wouldjustify imposing unilateral sanctions. This research seeks to answer the question of how international legal toolscan be used to counter the adverse effects of unilateral coercive measures onacademic and scientific activities and to narrow the scope of these measures.The main hypothesis of this study is that, in light ofcurrent international legal norms, such as the recognition of rights like the"right to development" and the "right to education" ashuman rights, and the limitations in the potential legal justifications for unilateral sanctions,there is greater capacity for evaluation and monitoring of sanctions, and that exceptions shouldextend beyond basic needs such as food and medicine to include areas like.education and access to information.