فاطمه نقوی شعاعی

فاطمه نقوی شعاعی

عنوان پایان‌نامه

آثار سوء اقدامات قهری یکجانبه بر فعالیت های علمی از منظر حقوق بین الملل



    استاد راهنما
    پوریا عسکری
    استاد مشاور
    حمیدرضا علومی یزدی
    رشته تحصیلی
    حقوق بين الملل
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    ساعت دفاع

    چکیده

    گسترش روزافزون استفاده از اقدامات قهری یکجانبه توسط قدرت‌های بزرگ جهانی مانند ایالات
    متحده آمریکا و اتحادیه اروپا موجب شده است که دامنه تاثیر این اقدامات فراتر از
    سیاستمداران دولت‌های هدف و حوزه‌های امنیتی و نظامی این کشورها رفته و حقوق بشر
    مردم کشورهای تحت این اقدامات را نیز تحت تاثیر منفی خود قرار دهد. یکی از حوزه‌هایی
    که تاثیرات منفی این اقدامات قهری در آن کمتر بررسی شده است، آموزش و فعالیت‌های
    علمی است. در حالی که علم و آموزش جزو حقوق فرهنگی هستند و به طور بالقوه نمی‌توانند
    تهدیدی برای کشورهای دیگر به شمار روند که نیازمند تحریم‌های یکجانبه باشند. این
    پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که چگونه می‌توان از ابزارهای حقوق بین‌الملل
    برای مقابله با آثار سوء اقدامات قهری یکجانبه بر فعالیت‌های علمی و دانشگاهی
    استفاده کرد و دامنه این اقدامات را محدودتر ساخت. فرضیه تحقیق این است که با توجه
    به هنجارهای کنونی حقوق بین‌الملل، مانند به رسمیت شناخته شدن حقوقی نظیر «حق بر
    توسعه» و «حق بر آموزش» به عنوان حقوق بشر، و محدودیت‌های موجود در زمینه توجیه
    حقوقی تحریم‌ها، ظرفیت بیشتری در نظارت بر تحریم‌ها وجود دارد که استثناهای تحریمی
    باید از موارد پایه‌ای مانند غذا و دارو به مواردی مانند آموزش و دسترسی به
    اطلاعات گسترش یابد.

      

    Abstract

    The increasing use of unilateral coercive
    measures by global powers such as the United States of America and the European Union has extended the
    impact of these measures beyond politicians in target States and the security and military sectors of
    these countries to negatively
    affecting the human rights of the populations in the countries subjected to
    these measures. One area where the negative effects of these coercive measures
    have been less examined is education and academic activities. However, science and education are considered cultural
    rights and, in principle, cannot pose a threat to other countries that would
    justify imposing unilateral sanctions. This research seeks to answer the question of how international legal tools
    can be used to counter the adverse effects of unilateral coercive measures on
    academic and scientific activities and to narrow the scope of these measures.
    The main hypothesis of this study is that, in light of
    current international legal norms, such as the recognition of rights like the
    "right to development" and the "right to education" as
    human rights, and the limitations in the potential legal justifications for unilateral sanctions,
    there is greater capacity for evaluation and monitoring of sanctions, and that exceptions should
    extend beyond basic needs such as food and medicine to include areas like
    .education and access to information.