
الهام برزگرنودهی
مشارکت در توسعه اقتصادی دولت میزبان به عنوان معیار تعیین صلاحیت ایکسید
- دانشجو
- الهام برزگرنودهی
- استاد راهنما
- علی مقدم ابریشمی
- استاد مشاور
- پوریا عسکری
- استاد داور
- حمیدرضا علومی یزدی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده
این پایان نامه به بررسی مشارکت سرمایه گذاریهای خارجی در توسعه اقتصادی کشور میزبان به عنوان یک الزام صلاحیتی تحت کنوانسیون واشنگتن در مورد حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری بین دولتها و اتباع سایر کشورها[۱] (کنوانسیون ایکسید) میپردازد. کنوانسیون ایکسید بر صلاحیت مرکز بینالمللی حل و فصل اختلافات سرمایهگذاری[۲] (مرکز ایکسید) برای تشکیل داوری بین دولتهای متعاهد و اتباع سایر دولتهای متعاهد حاکم است. در حالی که تشکیل داوری بر اساس کنوانسیون ایکسید منوط به رضایت طرفین اختلاف است که طرق مختلفی برای ابراز آن وجود دارد، صلاحیت مرکز ایکسید نا محدود نیست. اختلافی که برای حل و فصل به مرکز ایکسید ارجاع میگردد، میبایست الزامات خاصی را که در متن کنوانسیون به آنها اشاره شده است را نیز برآورده کند. یکی از این الزامات اصلی این است که اختلاف باید ناشی از «سرمایه گذاری»[۳] باشد اما کنوانسیون ایکسید فاقد تعریفی از سرمایه گذاری است. در فقدان چنین تعریفی، اکثریت دیوانهای داوری مرکز ایکسید (دیوان) به این نتیجه دست یافتهاند که عبارت «سرمایه گذاری» مندرج در کنوانسیون ایکسید حاوی مفهومی عینی میباشد که با رضایت طرفین اختلاف قابل چشم پوشی نیست. به عبارتی دیگر، عنصر «سرمایه گذاری» در متن کنوانسیون ایکسید حاوی مفهومی فراتر از اراده طرفین است. در ادامه این نتیجهگیری، برخی از این دیوانها اینگونه بیان نمودند که کمک به توسعه اقتصادی کشور میزبان یکی از عناصر لازم برای تعریف عبارت «سرمایه گذاری» مندرج در کنوانسیون ایکسید است و بنابراین، باید برای احراز صلاحیت مرکز ایکسید مورد توجه قرار بگیرد. این دیوانها استدلال نمودند که مبنای قانونی لزوم توسعه اقتصادی کشور میزبان توسط سرمایه گذار خارجی به عنوان عنصری از «سرمایه گذاری» کنوانسیون ایکسید میتواند عبارتی از اولین بخش مقدمه کنوانسیون ایکسید باشد که بیان میدارد کنوانسیون ایکسید با توجه به نقش سرمایه گذاریهای خصوصی بینالمللی در توسعه اقتصادی منعقد شده است. با این حال، در این پایان نامه از این نکته صحبت میشود که نتیجه گیری این دیوانها مبتنی بر استفاده نادرست از قاعده کلی تفسیر معاهدات کنوانسیون وین ۱۹۶۹ در مورد حقوق معاهدات[۴] (کنوانسیون وین) است، زیرا معنای معمولی اصطلاح «سرمایه گذاری» را نادیده میگیرند. قاعده کلی تفسیر معاهدات کنوانسیون وین روشی را تعیین کرده است که به موجب آن قصد طرفین معاهده نقش مرتبط و مهمی را ایفا میکند. مهمتر از همه، تفسیر معاهده باید بر اساس متن معاهده باشد که مطابق با معنای عادی اصطلاحات آن تفسیر میشود. استفاده از موضوع و هدف معاهده مرحله دوم است و نمیتوان برای مغایرت با معنای عادی اصطلاحات به کار رفته در معاهده و اعطای معنای خاص به آن استناد کرد. در نتیجه و با نظر به اینکه کنوانسیون ایکسید به عنوان یک معاهده تابع قاعده کلی تفسیر معاهدات کنوانسیون وین است، اصطلاح «سرمایه گذاری» به کار گرفته شده در آن حاوی الزام به مشارکت در توسعه اقتصادی دولت میزبان نمیباشد.
- Abstract
-
This thesis tackles the issue regarding the contribution of foreign investments to the economic development of the host state as a jurisdictional requirement under the Washington Convention on the Settlement of Investment Disputes between States and Nationals of Other States. The ICSID Convention governs the jurisdiction of the International Center for Settlement of Investment Disputes for the establishment of arbitral proceedings between contracting states and nationals of other contracting states. While the establishment of arbitral proceedings under the ICSID Convention is subject to the consent of the parties to the dispute, the ways of expressing which are quite various, the jurisdiction of the ICSID Center is not unlimited. The dispute referred to the ICSID Center for settlement should also fulfill certain requirements specified in the text of the Convention. One of the main requirements is that the dispute must arise out of an investment. However, the ICSID Convention lacks a definition of investment. In the absence of such definition, the majority of ICSID arbitral tribunals have reached the conclusion that the term "investment" in the ICSID Convention contains an objective notion that cannot be waived by the consent of the parties to the dispute. In other words, the element of investment in the text of the ICSID Convention contains a notion beyond the will of the parties. Consequently, some of the said tribunals stated that making contribution to the economic development of the host state is one of the necessities to define the term investment in the ICSID Convention. Therefore, it should be considered when determining the jurisdiction of the ICSID Center. The tribunals considered t`hat the legal basis for the contribution of foreign investors to the economic development of the host state as an element of investment in the ICSID Convention may be inferred from the wording of the first recitals of the preamble of the ICSID Convention, stating that the ICSID Convention is concluded based on the role of private international investments in the economic development. However, it is argued in this thesis that the decisions of these tribunals were based on a misapplication of the general rule of treaty interpretation of the ۱۹۶۹ Vienna Convention on the Law of Treaties, since they ignore the ordinary meaning of the term investment. The general rule of treaty interpretation of the Vienna Convention has established a method by which the intention of the parties to the treaty plays a relevant and pivotal role. Above and beyond, treaty interpretation must be based on the text of the treaty, which should be interpreted according to the ordinary meaning of its terms. The use of the subject and purpose of the treaty is a second step and it cannot be invoked to contradict the ordinary meaning of the terms used in the treaty and to give a special meaning to them. As a result, considering that the ICSID Convention as a treaty is subject to the general rules of treaty interpretation of Vienna Convention, the term investment described in it does not impose a requirement of contribution to the economic development of the host state.