
الهام مشهودی اسکوئی
عنوان پایاننامه
جایگاه روش های جایگزین حل و فصل اختلافات حوزه انرژی فی مابین سرمایه گذار و کشور میزبان در ابتکارکمریند و راه
- دانشجو
- الهام مشهودی اسکوئی
- استاد راهنما
- علی مقدم ابریشمی
- استاد مشاور
- حمیدرضا علومی یزدی
- استاد داور
- پوریا عسکری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
ابتکار کمربند و راه پدیده ای است که جهان از سال ۲۰۱۳ با آن رو به رو شده و ابعاد گسترده آن رفته رفته در حال نمایان شدن است. تعداد سرمایه گذاری های صورت گرفته در این طرح درحوزه های مختلف به ویژه انرژی قابل ملاحظه است و همین امر موجب شده تا موقعیت حقوق بین الملل سرمایه گذاری و مولفه های آن در این ابتکار مهم بنماید. بستر حقوقی مختص این ابتکار توافقاتی است که جزء حقوق نرم محسوب می شود و در این سرمایه گذاری ها آنچه در رابطه با نحوه حل و فصل اختلافات تعیین کننده است، معاهدات سرمایه گذاری دو و یا چند جانبه، قوانین داخلی کشور های میزبان و قراردادهای سرمایه گذاری است.
این پژوهش به تحلیل وضعیت حاکم بر اختلافات دولت- سرمایه گذار بر اساس معاهدات سرمایه گذاری می پردازد. معاهداتی که برای درک بهتر در چهار نسل دسته بندی شده است. اکثر قراردادهای سرمایه گذاری حوزه انرژی این ابتکار تحت معاهدات نسل اول منعقد شده اند، معاهداتی که شرایطی محدود در ارجاع اختلافات به داوری پیش بینی کرده اند. با در نظر گرفتن این نکته که سرمایه گذاران این طرح را شرکت های دولتی چین تشکیل می دهند که از لحاظ تصمیم سازی زیر نظر کمیته حزب کمونیست این کشور قرار دارند و انگیزه های سیاسی محکمی برای توسعه این ابتکار از سوی چین مطرح است، ریسک در نظر گرفتن این سرمایه گذاری ها به عنوان حاکمیتی و نه تصدی گری در احراز صلاحیت دیوان های داوری نیز وجود دارد.علاوه بر این، در نسل های دیگر معاهدات درگیر در سرمایه گذاری های حوزه انرژی نیز عواملی چون الزام به پیگیری جبران های داخلی موجب شده است که در مجموع با برآیند گیری از سه عامل کاهش هزینه، کاهش زمان و شفافیت، بهره گیری از روش های غیر تقابلی را می توان کارآمدترین شیوه در نظر گرفت. پیوستن چین به معاهده منشور انرژی از دیگر موارد مورد بررسی این پژوهش است که چنانچه محقق شود، مزایایی چون عدم نیاز به مذاکره مجدد در تعدادی از معاهدات دو جانبه نسل اول و همچنین دسترسی به فرآیند حل و فصل اختلافات تخصصی تر را برای چین و سرمایه گذاران آن به همراه دارد. - Abstract
-
Belt and Road Initiative is aphenomenon that the world has encountered since ۲۰۱۳ and its broad effects havebeen gradually revealed. The number of investments in various sectors,especially in the energy sector, has made the position of International Law andits components significant. The particular legal framework of this initiativeconsists of agreements that can be categorized as soft law and defining factorsfor choosing the kind of dispute resolution mechanism in these investments arethe multilateral and bilateral treaties, the foreign investment law of the hoststates, and investment contracts.This study analyses the conditionof investoinvestor-statees based on investment treaties. The treaties are classifiedinto four generations for better understanding. More than half of the energyinvestment contracts in this initiative have been executed under the first generationBITs. These treaties apply a limited provision for investor-state arbitration.Bearing in mind that the investors of this initiative are China’s state ostate-ownedenterprises which are basically run based on the communist party committee’sdecisions and there are strong motivations for China in this initiative, therewould be a risk of considering these investors acting on behalf of Chinainstead of doing economical activities in the phase of deciding on theirjurisdiction by arbitration courts.Additionally, in othergenerations’ treaties applicable to the energy sector investments, otherfactors such as the requirement to exhaustion of local remedies make the non-confrontationaldispute resolution mechanisms to be more efficient considering transparency andreduction of time and cost. Accession of China to the Energy Charter Treaty isanother topic being studied in this context which if it takes place, could havesome merits such as no need for renegotiation in some of the first-generationBITs and benefits from more professional dispute resolution mechanisms in the energy sector forChina and its investors.