علی حسینی

علی حسینی

عنوان پایان‌نامه

ابعاد حقوقی دسترسی دولت به اطلاعات خصوصی شهروندان با تاکید بر بند ((ب))ماده ۷۵ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران



    دانشجو
    علی حسینی
    استاد راهنما
    حسن وکیلیان
    استاد مشاور
    وحید آگاه
    رشته تحصیلی
    حقوق عمومي
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    ساعت دفاع

    چکیده
    بررسی برنامه هفتم توسعه از سوم مهرماه ???? در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و بعد از تصویب کلیات برنامه هفتم، جلسات بررسی مواد این برنامه، در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که در حال حاضر نیز جلسات رسیدگی به این برنامه ادامه دارد. از ایرادات اصلی برنامه هفتم توسعه از نظر بسیاری از کارشناسان حقوقی و اساتید دانشگاهی بند ((ب)) ماده ۷۵ آن می باشد. به نظر می رسد این ماده زندگی خصوصی شهروندان را نشانه گرفته است و به عبارتی آن را اجرای طرح صیانت ذیل لوای توسعه می نامند. در بند ((ب)) ماده ۷۵ برنامه توسعه هفتم بیان گردیده است " دستگاه های اجرایی و دارندگان پایگاه داده موضوع این بند، مکلف هستند نسبت به ارائه مستمر و جامع داده ها به این سامانه به صورت برخط اقدام کنند". عبارت (بصورت برخط) یعنی که هرگاه کاربری فعال یا به اصطلاح آنلاین شد داده های او باید در سامانه ای واقع در وزارت ارشاد ثبت شود. در این لایحه نام این مرکز « سامانه رصد و سنجش مستمر سبک زندگی مردم » تعیین شده است. از طرفی بخشی از کلماتی که در بند ((ب)) این ماده آمده است مانند رصد، سنجش و پایش دارای معانی و تفاسیر مختلف می باشد. پس از بررسی های صورت گرفته برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به این بند از ماده ۷۵ برنامه هفتم توسعه انتقاداتی را وارد دانسته اند، به عنوان مثال جناب آقای رشیدی کوچی نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد بند (ب) ماده ۷۵ برنامه هفتم توسعه بیان می دارد: این عمل سرک کشیدن در حریم خصوصی شهروندان می باشد و عمل نگران کننده ای است. همچنین جناب آقای نوری قزلجه رئیس فراکسیون مستقلین مجلس نیز درباره بند (ب) ماده ۷۵ اعلام کرده است: افرادی با نوع نگاه خاص خود عطش شدیدی برای ورود به حریم شخصی افراد و نقض حریم خصوصی آنها دارند، در حالی که سرک کشیدن به حریم خصوصی افراد مذموم و غیر قانونی است و راه اندازی «سامانه رصد و سنجش مستمر سبک زندگی مردم» مصداق بارز ورود به حریم خصوصی مردم و برخلاف روح و برخی از اصول قانون اساسی است. همچنین برخی از صاحب نظران امور فقهی نیز می گویند که لزوم احترام به حق حریم خصوصی افراد در فقه امامیه و حقوق اسلامی مورد تاکید ویژه قرار گرفته است. از سوی دیگر به نظر می رسد که بند (ب) ماده ۷۵ این لایحه برخلاف اصل ۲۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می باشد که به رعایت حریم ارتباطی افراد در مکالمات تلفنی، الکترونیکی و نامه ها تصریح کرده است. طبق این اصل از قانون اساسی، بازرسی و نرساندن نامه ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون. رصد و پایش اطلاعات در بند (ب) ماده ۷۵ به « حریم خصوصی » شهروندان مربوط می گردد و نمی توان بدون رضایت و حکم قانون وارد حریم خصوصی افراد شد. از سوی دیگر می توان از بعد اشتغال زایی نیز به این موضوع نگاه کرد، زیرا دغدغه دولت برای افزایش میزان اشتغال در کشور نیازمند روی آوردن بسیاری از کسب و کار ها به فضای مجازی و بستر اینترنت می باشد و این ماده می تواند تهدیدی برای حقوق اساسی شهروندان ایرانی و بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی باشد و نتیجه عکس در سیاست های اشتغال زایی دولت داشته باشد. کسب ‌‌‌و کارهای اینترنتی بخش اعظم سرمایه و دارایی شان اطلاعاتی است که از کاربران خود در اختیار دارند. اساسا مزیت رقابتی این شرکت‌‌‌ها، داده‌‌‌هایی است که خودشان به واسطه کسب‌‌‌ و کارشان تولید می‌‌‌کنند. در ادبیات جهانی به این داده‌‌‌ها « داده‌‌‌های مالکانه » می‌‌‌گویند که در مالکیت شرکت‌‌‌های بخش خصوصی قرار دارد. در قانون تجارت الکترونیکی آمده است که ذخیره، پردازش یا توزیع « ‌داده پیام »‌های شخصی مبین ریشه‌های قومی یا نژادی، دیدگاه‌های عقیدتی، مذهبی، خصوصیات اخلاقی و « ‌داده پیام » ‌های‌ راجع به وضعیت جسمانی، روانی یا جنسی اشخاص بدون رضایت صریح آن‌ ها به هر‌ عنوان غیرقانونی است. حال تکلیف این قانون در مقابل لایحه هفتم توسعه چیست؟ در این پژوهش به دنبال آن هستیم تا با بررسی بند (ب) ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه ابعاد حقوقی دسترسی دولت به اطلاعات خصوصی شهروندان را ارزیابی کرده و با تطبیق آن با قوانین موجود به قانونی یا غیر قانونی بودن بند (ب) ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه اشاره نماییم و پیامد های اجرایی شدن آن را ارزیابی کنیم.
    Abstract
    The review of the Seventh Development Plan started on October ۳rd, ۱۴۰۲ in the Islamic Council, and after the general approval of the Seventh Plan, the meetings to examine the materials of this program were placed on the agenda of the Islamic Council, and the hearings of this plan are still ongoing. According to many legal experts and university professors, one of the main flaws of the ۷th Development Plan is clause (b) of Article ۷۵. It seems that this article has targeted the private life of the citizens and in other words it is called the implementation of the protection plan under the banner of development. In paragraph (b) of Article ۷۵ of the ۷th Development Program, it is stated that "the executive bodies and the owners of the database subject to this paragraph are obliged to provide continuous and comprehensive data to this system online". The phrase (online) means that whenever a user becomes active or so-called online, his data must be registered in a system located in the Ministry of Guidance. In this bill, the name of this center has been determined as "system of continuous monitoring and measurement of people's lifestyle". On the other hand, some of the words mentioned in paragraph (b) of this article, such as observation, measurement, and monitoring, have different meanings and interpretations. After the investigations, some representatives of the Islamic Council have also criticized this clause of Article ۷۵ of the Seventh Development Plan, for example Mr. Rashidi Kochi, a member of the Islamic Council, regarding Clause (b) of Article ۷۵ of the Seventh Plan Development states: This is an act of trespassing on citizens' privacy and it is a worrying act. Also, Mr. Nouri Ghazaljeh, the head of the independent faction of the parliament, has also stated about paragraph (b) of article ۷۵: people with their own type of view have a strong thirst to enter the privacy of people and violate their privacy, while prying into privacy People are reprehensible and illegal, and the establishment of the "continuous monitoring and measurement system of people's lifestyle" is a clear example of invading people's privacy and against the spirit and some of the principles of the constitution. Also, some experts in jurisprudence also say that the need to respect the right to privacy of individuals has been specially emphasized in Imami jurisprudence and Islamic law. On the other hand, it seems that Clause (b) of Article ۷۵ of this bill is against Article ۲۵ of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, which stipulates that individuals' communication privacy should be respected in telephone, electronic and mail conversations. According to this principle of the constitution, i  ection and non-delivery of letters, recording and disclosure of telephone conversations, disclosure of telegraphic and telex communications, censorship, non-communication and non-delivery of them, eavesdropping and any kind of surveillance are prohibited except by law. The monitoring and monitoring of information in paragraph (b) of Article ۷۵ is related to the "privacy" of citizens, and it is not possible to enter into the privacy of individuals without the consent and decree of the law. On the other hand, we can also look at this issue from the perspective of job creation, because the government's concern to increase the amount of employment in the country requires many businesses to turn to virtual space and the Internet platform, and this article can be a threat to the rights of It is essential for Iranian citizens and many internet businesses and has the opposite result in the government's employment policies. Most of the capital and property of Internet businesses is the information they have from their users. Basically, the competitive advantage of these companies is the data they generate through their business. In the world literature, these data are called "proprietary data" that are owned by private sector companies. The e-commerce law states that storing, processing or distributing personal "message data" indicating ethnic or racial origins, ideological, religious views, moral characteristics and "message data" about the physical, mental or sexual condition of persons without their express consent. It is illegal in any way. Now what is the role of this law in front of the seventh development bill? In this research, we are looking to evaluate the legal aspects of the government's access to citizens' private information by examining clause (b) of article ۷۵ of the Seventh Development Plan Bill, and by comparing it with the existing laws, whether clause (b) of article ۷۵ is legal or illegal. Let's mention the seventh development plan bill and evaluate the consequences of its implementation.