گزارش اجمالی برگزاری مراسم هفته پژوهش در دانشکده حقوق و علوم سیاسی

۲۹ آذر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۱۹۵ خبر روز اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۴۴۳۳
گزارش اجمالی
گزارش اجمالی برگزاری مراسم هفته پژوهش در دانشکده حقوق و علوم سیاسی

قسمت اول

به گزارش عطنا، بزرگداشت هفته پژوهش و تقدیر از برترین‌ها چهارشنبه ۲۴ آذر ماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

دکتر بهزاد رضوی فرد، عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در ابتدای مراسم اظهار کرد: هر سال، دانشگاه کارهای پژوهشی انجام گرفته در هر دانشکده و ارزیابی آن در زمینه فعالیت‌های پژوهشی را مورد بررسی قرار می‌دهد. این نشست جلسه تکریم از مقام علم و دانش، سپاسگزاری از اعضای هیئت علمی، گروه‌های آموزشی و دانشجویان است.

در ادامه دکتر محمدرضا ویژه، معاون اداری و مالی دانشگاه  در سخنرانی خود با عنوان اقتصاد پژوهش اظهار کرد: نهایت تلاش ما این است که از فعالیت‌‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه حمایت کنیم، اما محدودیت‌هایی از قبیل ضوابط و مقررات حاکم بر دانشگاه و محدودیت منابع مالی وجو دارد.

دکتر ویژه در خصوص وضعیت پژوهشی دانشگاه خاطرنشان کرد: وضعیت پژوهش در کشور ما وضعیت مطلوبی هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی ندارد و دستگاه‌های اجرایی در این زمینه سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. او افزود: اما در دانشگاه رکن اساسی پژوهش است و ما در دانشگاه در تلاش هستیم که بیش‌ترین سرمایه‌گذاری را در زمینه پژوهشی داشته باشیم . دکتر ویژه تاکید کرد: در سال ۹۳ برنامه بودجه‌ای تحقیقات دانشگاهی فقط در یک سرفصل کلی تامین و تخصیص اعتبار ارائه شد و هیچ جزئیاتی در باره برنامه وجود نداشت، یعنی برای برنامه پژوهشی، سمت و سوی خیلی مشخصی نداشتیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ هم بودجه تحقیقات و پژوهشی دانشگاهی شبیه سال ۹۳ شد و شامل یک سرفصل کلی بود اما از حیث تنوع هفت تا زیر فصل تعریف کرده بود و تخصص در زمینه امور پژوهشی بیش‌تر شد.

او یادآور شد: در سال ۹۵، برنامه تحقیقات دانشگاهی، توسعه بهتری پیدا کرد، برنامه‌ پایه پژوش‌های دانشگاهی، شامل شش زیر فصل و برنامه پژوهش‌های توسعه‌ای، شامل پنج زیر فصل یود که نسبت به سال‌های قبل ریزتر و تخصصی‌تر شد.

دکتر ویژه درباره برنامه بودجه سال ۹۶ گفت: در سال ۹۶ باتوجه به رایزنی‌هایی که ما با کارشناسان و مدیران وزارت علوم و تحقیقات و سازمان برنامه و بودجه کردیم، برنامه‌های دانشگاهی از حیث تخصصی شدن، تغییر چشمگیری خواهند داشت و این باعث تنوع برنامه‌ها می‌شود، بنابراین به لحاظ بودجه و اعتبار، آینده خوبی را در دانشگاه داریم. وی افزود: خواهش من این است که طرح‌های پژوهشی بیش‌تری را انجام دهیم تا بودجه بیش‌تری هم برای آن در نظر بگیریم.

قسمت دوم

دکتر بهزاد رضوی فرد، عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه مراسم، رده‌بندی گروه‌های آموزشی در فعالیت‌های پژوهشی را از آبان ۹۴ تا آبان ۹۵ بیان کرد:

۱.ارزیابی گروه‌ها بر طبق معیار ارتقا؛ علوم سیاسی در رتبه اول، حقوق عمومی و بین‌الملل در رتبه دوم.

2.  ۲. ارزیابی گروه‌ها بر طبق معیار تبدیل وضعیت؛ روابط بین‌الملل اول، جزا و جرم‌شناسی دوم، حقوق خصوصی سوم.

3.  ۳. ارزیابی گروه‌ها بر طبق معیار ارائه طرحهای پژوهشی؛ حقوق عمومی و بین‌الملل اول، روابط بین‌الملل دوم، علوم سیاسی سوم.

4.  ارزیابی گروه‌ها بر طبق معیار تلاش برای شرکت در فرصت مطالعاتی؛ حقوق جزا و جرم‌شناسی اول، حقوق خصوصی دوم، علوم سیاسی سوم.

5.  ارزیابی گروه‌ها بر طبق معیار برگزاری کارگاه و نشست‌های داخلی؛ حقوق عمومی و بین‌الملل اول، حقوق جزا و جرم‌شناسی دوم، حقوق خصوصی سوم.

6.  ارزیابی گروه‌ها بر طبق معیار برگزاری کارگاه آموزشی؛ حقوق عمومی و بین‌الملل اول، روابط بین‌الملل دوم، حقوق خصوصی و جزا و جرم‌شناسی دوم، علوم سیاسی سوم.

7.  ارزیابی گروه‌ها بر طبق معیار کارگاه و سمینارهای بین‌المللی؛ حقوق جزا و جرم‌شناسی اول، روابط بین‌الملل دوم، حقوق خصوصی سوم.

8.  ارزیابی گروه‌ها بر طبق معیار برگزاری همایش‌ها؛ حقوق خصوصی اول، حقوق جزا و جرم شناسی دوم.

9.  ارزیابی گروه‌ها بر طبق معیار گرنت؛ حقوق عمومی و بین‌الملل و حقوق خصوصی اول، روابط بین‌الملل دوم، علوم سیاسی سوم.

و با این حال، در نهایت گروه حقوق عمومی و بین الملل در مقام اول، گروه روابط بین‌الملل، دوم و گروه علوم سیاسی و گروه حقوق خصوصی در مقام‌های بعدی ارزیابی قرار گرفتند. همچنین در زمینه پژوهش، کارگاه و سمینار، گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی اول، گروه علوم سیاسی دوم و گروه روابط بین‌الملل سوم شدند.

با تشکر از حضور استادان پیشکسوت دانشکده در نشست بزرگداشت هفته پژوهش : جناب استاد ضیایی بیگدلی، جناب دکتر احمدی، جناب دکتر موذن زادگان، جناب دکتر پاسبان، جناب دکتر زاهدی و  جناب دکتر پروین  و بقیه بزرگواران ..

سمت سوم

در ادامه این مراسم، دکتر جبار رحمانی، معاونت پژوهشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در سخنانی در قالب نقد وضعیت پژوهش در ایران اظهار کرد: مسئله پژوهش در ایران مسئله تلخی شده است که همه از آن گلایه می‌کنند .رحمانی در خصوص مشکلات فرآیند پژوهش در ایران گفت: این فرآیند را در سه سطح آموزشی، کسی که آموزش می‌بیند، باید بینش و مهارت‌های لازم برای انجام پژوهش را داشته باشد، سطح انجام پژوهش که در ایران دو تا مشکل اساسی بلد نبودن مجری‌ها و  گاهی عدم رعایت اخلاق پژوهش را دارد. او ادامه داد: همچنین نبود بازدارنده اخلاقی و وجود محرک‌های جدی دو علت اصلی بحران‌های اخلاقی هستند. دکتر رحمانی اضافه کرد: سطح سوم فرآیند پژوهش، سطحی است که به کاربرد پژوهش‌ها دست می‌زنیم.

 

قسمت چهارم

همچنین در ادامه مراسم، سید امیرسادات موسوی، شاعر و طنزپرداز و نویسنده کتاب پاکستان و حسین رضوی فرد، شاعر و طنزپرداز و مولف کتاب لبت را غلاف کن، به شعرخوانی و طنزپردازی پرداختند.

پس از آن، از دو کتاب «گزارش تاسیس و عملکرد وضعیت موت آکادمیک» و «جلوه‌هایی از حقوق کیفری فرانسه» به کوشش بهزاد رضوی فرد، شامل مجموعه‌ سخنرانی‌های استادان فرانسوی رونمایی شد.

در انتهای مراسم از استادان و دانشجویان و همچنین پژوهشگر برتر تقدیر به عمل آمده و لوح یادبودی به پاس قدردانی از زحمات آن‌ها تقدیم شد.

پژوهشگران از میان اعضای هیئت علمی؛ پژوهشگر رتبه اول دکتر آرامش شهبازی در گروه حقوق عمومی و بین‌الملل، پژوهشگر رتبه دوم دکتر سید حسن میرفخرایی در گروه روابط بین‌الملل، پژوهشگر رتبه سوم دکتر سید قاسم زمانی در گروه حقوق عمومی و بین‌الملل معرفی شدند.

مراسم رونمایی از دو کتاب محصول کار جمعی دانشجوییان و استادان نیز برگزار شد.

 

دانلود عملکرد گروهها در یک سال 94/8/1 لغایت 95/8/30

دانلود گزارش کار پژوهشی

دانلود  طرح ارزیابی فعالیت پژوهشی گروه‌های آموزشی

 

 

معاونت پژوهشی دانشکده

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما :